Akudel on nüüd 50-aastane kasutusaeg – kas Hiina tootjate juttu peaks uskuma? (2)

teadus.postimees.ee
Copy
Geely pika elueaga LFP-akud.
Geely pika elueaga LFP-akud. Foto: Geely

Hiina suurtootja Geely on avaldanud oma uue LFP-akuelemendi, mis pakub 192 Wh/kg energiatihedust, 50-aastast tööiga, kiiret laadimist 80 protsendini alla 20 minutiga ning minimaalset mahtuvuse kadu külmades tingimustes.

Sarnane raudfosfaatakudega Tesla baasmudelil Model 3 ja populaarsetes elektrijaamades, nagu Anker SOLIX F1200, lahendab see tehnoloogia mitmesuguseid elektriautode muresid, mis ei piirdu ainult nende hinnaga.

Aku paistab silma 3500 laadimistsükliga, mis on võrdeline umbes miljoni kilomeetriga, ületades seega BYD tarnitud pikkade teradega akude (long blade batteries) kõrget sisetakistust, mida Tesla kasutab.

Hiina ettevõte lisas, et nende LFP-aku lubab olulisi eeliseid kasutatud elektriautode turul, kuna EVd (EV ehk electric vehicle, e.k. elektrisõiduk) suudavad oma jõudlust säilitada enam kui miljon kilomeetrit minimaalsete mahukaotustega. See vastupidavus tähendab umbes 50-aastast tööiga, arvestades keskmisi aastaseid sõidukaugusi.

Lisaks kiirendab Geely süsiniknanotorude ja täiustatud kattekile kasutamine liitiumioonide liikumist, saavutades muljet avaldava laadimisaja, mis viib aku 10 protsendilt 80 protsendini vaid 17 minutiga.

Kiire laadimine ja minimaalne külmakindluse kaotus

Tänu paranenud ioonide ülekandele kaotab Geely Aegis Short Blade Battery äärmiselt külmades tingimustes vaid 10 protsenti oma pingest, mis on võrreldav CATLi eelmisel aastal tutvustatud kiire laadimisega LFP-elemendiga.

Huvitaval kombel jälitab maailma suurim akude tootja CATL EV-akusid, mis suudavad kesta ligi kaks miljonit kilomeetrit. Nad on teinud koostööd NIOga, pakkudes EVdele 15-aastaseid garantiisid.

Geely hakkab oma uusi LFP-elemente esmalt kasutama Galaxy E5 maasturites, enne kui need teistele klientidele kättesaadavaks tehakse. Lühikese blade LFP-akuelemendi (short-blade LFP battery) vastupidavuse tagamiseks viis Geely läbi rangeid teste: kokkupuude avatud leekidega, naeltega läbistamine, üleveeremine, söövitavasse merevette sukeldamine ja töö külmades tingimustes.

Ettevõtte sõnul läbisid termiliselt vastupidav eraldaja ja isetaastuv elektrooditehnoloogia kõik vastupidavustestid edukalt, avades tee EVdele, millel on 50-aastane aku tööiga.

Toyota plaanib suuremaid akuvärskendusi bZ4X elektrilisele linnamaasturile (electric crossover)

Samal ajal on GAC Toyota tulevane Bozhi 3X maastur esimene EV, mis sisaldab isesõitmise tehnoloogiat, tähistades põnevat arengut. Toyota on samuti lubanud uuendada oma praegust EVde valikut, kus bZ4X elektriline crossover saab täiustusi aastatel 2026 ja 2027.

Selle turule paiskamise raames tutvustab Toyota ka autonoomset juhtimissüsteemi, mis suudab navigeerida kiirteedel, linnakeskkondades ja pakkuda parkimisabi.

Lisaks arendab Toyota LiFePO4 EV-akut, mis võib potentsiaalselt vähendada bZ4X tootmiskulusid kuni 40 protsenti. Kas need säästud jõuavad ka tarbijateni, jääb veel selgusetuks, kuid see tõstab esile Toyota pühendumust arendada EV-tehnoloogiat.

Allikas: Interesting Engineering

Tagasi üles