ASSARAKS! Meie jalgade all on tõeline looduslik elektrivõrk ja vaid vähesed teavad sellest (1)

teadus.postimees.ee
Selline näeb välja maa-aluse «elektrivõrgu» sõlm – geobakter – elektronmikroskoobis. Foto: The Lonley Spore

Meie jalge all kasutab väike mikroob Geobacter sulfurreducens juukseid meenutavaid nanokiude, et luua omamoodi bioloogiline elektrivõrk. Teadlased on nüüd avastanud valgud, millest koosnevad sellised kiud, mis võimaldavad geobakteritel neid nanokiude lisaelektronidega toita.

Selle keeruka elektrivõrgustiku mõistmine võib aidata luua paremaid biomaterjale, samuti näidata protsesse, mis hoiavad üleval Maa metaani tootmist ja vähendamist.

Kui rääkida mugavusest, on inimestel päris hästi läinud. Homo sapiens ei puutu regulaarselt kokku kosmose vaakumiga nagu tardigraadid ehk loimurid, ega klammerdu regulaarselt eriti kuumade, väävlirikaste hüdrotermiliste lõõride külge ookeanisügavusis, nagu mõned ekstreemsetes tingimustes elavad bakterid. Ja meil on palju lihtsam kui Geobacter sulfurreducens'il – bakteril, mis on eriti osav elama hapnikuvabades keskkondades sügaval Maa sees. Teadlased on pikka aega imestanud, kuidas see mikroob ellu jääb maapõue vaenulikes tingimustes, kuid aastate jooksul on eksperdid järk-järgult kokku pannud seletuse.