Maa lähedal hiilib hiiglaslik maapähkli kujuline objekt – vaata ise, mida radarist näha

Asteroid 2024 ON möödus Maast kiirusega 31 933 km/h umbes ühe miljoni kilomeetri kauguselt. Foto: NASA / JPL-Caltech

Universum näib olevat meile varajase jõulukingituse teinud. Eelmisel nädalal möödus ohutult Maast suur asteroid, mis osutus kaheks omavahel kokku sulanud asteroidiks ja näeb välja nagu lumememm või hiiglaslik maapähkel.

Asteroid nimega 2024 ON möödus Maast kiirusega 31 933 km/h (umbes 26 korda kiirem kui heli). Selle pikkus on umbes 350 meetrit, mis on kõrgem kui teletorn või Suur Munamägi. Asteroid liikus ohutult Maast mööda ühe miljoni kilomeetri kauguselt, mis on üle 2,5 korra Maa ja Kuu vaheline kaugus.

NASA Jet Propulsion Laboratory hiljutises pressiteates öeldi, et tänu Goldstone'i päikesesüsteemi radari hiljutistele mõõtmistele on teadlased suutnud märgatavalt vähendada asteroidi kauguse ja selle tulevase liikumise määramatust järgnevateks aastakümneteks. NASA kinnitusel on see asteroid klassifitseeritud kui potentsiaalselt ohtlik, kuid see ei ohusta Maad lähitulevikus.

Asteroidi kaks osa, mis on eraldatud selge kaelaga, on erineva suurusega – üks neist on umbes 50 protsenti suurem kui teine. Asteroidi pinnal olevad heledad radarilaigud viitavad tõenäoliselt suurtele rahnudele.

Selliste kaheosaliste asteroidide kohta kasutavad teadlased terminit kontaktbinaar ja arvatakse, et vähemalt 14 protsenti Maale lähenevatest asteroididest, mille pikkus on üle 200 meetri, kuuluvad sellesse kategooriasse.

Kõige tuntum kontaktbinaar on ilmselt Selam, mis on väike kuu, mis tiirleb Maale läheneva asteroidi Dinkinesh ümber ja asub Marsi ja Jupiteri orbiitide vahel. NASA asteroide uuriv Lucy kosmoselaev avastas selle tänavu. Selam on esimene kontaktbinaar, mis on avastatud tiirlemas ümber teise asteroidi.

Dinkinesh ja tema väike kuu Selam.
Dinkinesh ja tema väike kuu Selam. Foto: NASA / Goddard / SwRI / Johns Hopkins APL / NOIRLab

Alates aasta algusest on astronoomid registreerinud enam kui 60 asteroidi, mille orbiidid lähevad Maa ja Kuu vahelt läbi. Ajapikku on tänu tehisintellekti algoritme ja vabatahtlike teadlaste jõupingutusi kasutades avastatud veelgi rohkem kosmosekive, mis hõljuvad Marsi ja Jupiteri vahel asuvas peamises asteroidivöös.

Sel sügisel saab üks asteroididest ajutiselt Maa teiseks kuuks, kui meie planeet tõmbab selle kosmosekivi eemale oma tavapäraselt orbiidilt ümber Päikese. Kümne meetri pikkune 2024 PT5 tiirleb Maa ümber hobuseraua kujulises orbiidis kaks kuud, 29. septembrist kuni 25. novembrini, enne kui Päikese gravitatsioon suunab selle tagasi tavapärasele orbiidile Arjuna asteroidivööndis, mis järgneb meie planeedile ümber Päikese.

Kuid ükski Maale lähedal viibiv asteroid, sealhulgas peagi saabuv «mini kuu» 2024 PT5, ei ohusta Maad järgmiste põlvkondade vältel, vähemalt teadaolevate andmete põhjal. Pikaajaliste asteroidide orbiitide prognooside põhjal on NASA välistanud reaalse ohu meie planeedile vähemalt järgmise saja aasta jooksul.

Allikas: space.com