Mõneks ajaks võime saada veel ühe kuu – loe, millega tegu

Maa ja asteroid. Pilt on illustreeriv
Maa ja asteroid. Pilt on illustreeriv Foto: MattL_Images/Shutterstock

Paari nädala pärast saab Maa endale minikuu 56,6 päevaks. Maa poole liikuvat asteroidi ootab ees ebatavaline saatus: selle asemel, et läbi atmosfääri tungida, jääb see tõenäoliselt kinni meie planeedi orbiidile ning muutub minikuuks. Külaskäik on aga lühike, sest asteroid püsib Maa gravitatsiooni mõjusfääris vaid kaks kuud.

Asteroid nimega 2024 PT5 avastati 7. augustil ja selle läbimõõt on umbes 10 meetrit. Objekti orbiiti uurisid kaks Madridi Complutense ülikooli astronoomi, Carlos de la Fuente Marcos ja Raúl de la Fuente Marcos, kes järeldasid, et see jääb Maa orbiidile ajavahemikuks 29. septembrist kuni 25. novembrini. Pärast seda lahkub asteroid uuesti Maa gravitatsiooni haardest ja liigub Päikesesüsteemi avarustesse, jätkates oma rännakut ümber Päikese.

Seega on Maa 56,6 päeva jooksul kahe kuu omanik – üks õige Kuu ja üks minikuu.

Uuringus märgitakse, et 2024 PT5 on suure tõenäosusega looduslik objekt, mitte kosmoseprügi, mida vahel võib minikuudega segi ajada. Teadlased oletavad, et tegu võib olla Arjuna asteroidiga, mis on Maa lähedane objekt, mille orbiit sarnaneb meie planeedi omaga. Arjuna asteroidid on saanud nime iidse printsi järgi Kuru kuningriigist, mis asus praeguse India aladel, ning kes on keskne tegelane hindu eeposes Mahābhārata.

Kahjuks pole minikuud võimalik palja silmaga näha. NASA JPL Small-Body andmebaasi järgi on 2024 PT5 absoluutne heledus 27,6, mis on nii nõrk, et enamik amatöörastronoome oma teleskoopidega seda märgata ei suudaks.

Lisaks jääb 2024 PT5 Maast üsna kaugele. 29. septembril möödub asteroid Maast 3.44 millioni kilomeetri kauguselt. Lähim kaugus Maast on 9. jaanuaril 2025 umbes 1 800 000 kilomeetri kauguselt, kui tema suhteline kiirus on 1,03 km/s. Viimati oli ta nii lähedal Maale umbes 11. veebruaril 2003, kui ta möödus Maast umbes 8 584 500 km kauguselt.

Minikuude vaatlused on äärmiselt keerulised nende lühiajalise viibimise tõttu Maa orbiidil. Mõned objektid, mis algul tunduvad olevat looduslikud, osutuvad hiljem inimese loodud kosmoseprügiks, näiteks Euroopa Kosmoseagentuuri Gaia kosmoseteleskoop, mis 2015. aastal ekslikult klassifitseeriti teiseks Kuuks.

Sellised minikuud pole Maa jaoks haruldus. 1981. aastal oli asteroid 2022 NX1 lühikest aega minikuu rollis. See lahkus kiiresti Maa gravitatsiooniväljast, kuid naasis taas minikuuks 2022. aastal. Ennustuste kohaselt jõuab see meie orbiidile tagasi 2051. aastal.

Samuti on oodata, et 2024 PT5 naaseb Maa mõjuvälja mitmel korral. Järgmine kord möödub see meie orbiidist jaanuaris 2025 ja tuleb taas 2055. aastal.

Uuring avaldati ajakirjas Research Notes of the American Astronomical Society.

Allikas: iflscience.com