ASTEROIDI RAPSOODIA Queeni kitarrist Brian May aitas Maale tuua väärtusliku lasti kosmosest (1)

July 12, 2022, BOLOGNA, Italia: Foto Michele Nucci/LaPresse .11 Luglio 2022 - Bologna, Italia - cronaca.nella foto: concerto gruppo rock Queen - con chitarrista storico Bryan May, batterista storico Roger Taylor e cantante Adam Lambert..Photo Michele Nucci/LaPresse.July 11, 2022 - Bologna, Italy - news .in the pic: concert rock group Queen - with historical guitarist Brian May, historical drummer Roger Taylor and vocalist Adam Lambert.OLYMPUS DIGITAL CAMERA (Credit Image: © Michele Nucci/LaPresse via ZUMA Press) Foto: Michele Nucci

Kuigi rokkmuusika on varemgi olnud osa kosmosemissioonidest, ei juhtu just iga oäev, et üks rokkmuusik oleks seotud mõne missiooni teadustööga. Siiski pole ehk kuigi üllatav, et Queeni astrofüüsikust kitarrist Brian May lõi kaasa NASA OSIRIS-RExi missioonil.

OSIRIS-RExi kosmosesõiduk tõi pühapäeval Maale 4,5 miljardi aasta vanuselt asteroidilt Bennu kogutud proovidega lasti. Ameerika Ühendriikide​s ​Utah’ kõrbes Eesti aja järgi kell 20 maandunud kapsel oli umbes autoratta suurune., sees umbes 250 kg väärtuslikke kive ja tolmu, mis võivad anda vihjeid selle kohta, kuidas tekkis Päikesesüsteem ja elu Maal.

Ka Queeni kitarristil Brian Mayl oli selles ettevõtmises oma roll. May, kes on stereoskoopia – mitme pildi kasutamine 3D-kaardistamiseks – ekspert, kasutas oma oskusi, et aidata luua stereoskoopilisi pilte, mis võimaldasid missiooni juhil Dante Laurettal ja tema töörühmal leida proovikapslile turvaline maandumiskoht, kus proovimaterjal kannatada ei saaks.

«Ma ütlen ikka, et vajame nii kunsti kui teadust,» rääkis May BBC-le. «See ongi kunstiline asi. Pead tundma maastikku, et teada, kas kosmoselaev võib ümber kukkuda või kas see võib mõne kivi otsa maanduda. Kui see oleks juhtunud, oleks see olnud katastroofiline – panuseks oli miljard dollarit USA maksumaksjate raha,» ütles May. .

Siiski läks kõik õnneks ning NASA teadlastel on võimalik esimest korda ajaloos hakata uurima asteroidiproove.