Tehnikaülikooli teadlaste uus mudel ütleb väga täpselt, kuhu merereostus triivib

Copy
Joonisel on näha triivisüsteemi prototüüp, mis simuleerib hüpoteetilist õlireostust Tallinna lahes.
Joonisel on näha triivisüsteemi prototüüp, mis simuleerib hüpoteetilist õlireostust Tallinna lahes. Foto: ekraanipilt / Taltech

Tehnikaülikooli teadlased on loonud operatiivse õlireostuse ja ujuvate objektide triivisüsteemi prototüübi, mis näitab täpselt, kuhu reostus või ujuvvahend Läänemerel triivib. See aitab paremini päästeoperatsioone korraldada ning reostuse allikat leida.

TalTechi meresüsteemide instituudi teadlaste loodud operatiivse õlireostuse ja ujuvate objektide triivisüsteemi prototüübi eesmärk on pakkuda väga hea ruumilise lahutusega – ca 900 meetrit – prognoosivõimekust asutustele, kelle vastutusalas on keskkonnareostuse seire ning otsingu- ja päästeprognoosid õnnetuste korral.

See on praegu demoversioon, mida arendatakse edasi.

Triivisüsteemi prognoosimudel saab sisendi tuulest, hoovustest ja lainetusest ning suudab simuleerida reostuse levikut ja ujuvate objektide triivi kuni 48 tundi ette. Prognoosimudel katab terve Eesti mereala ning on üsna täpne – seda on valideeritud, kasutades triivivaid lainemõõtjaid LainePoiss. Prognoosimudel võtab kasutaja määratud koordinaadid ning reostuse tüübi või ujuva objekti iseloomu.

Tallinna Tehnikaülikooli meresüsteemide instituudi vanemteaduri Victor Alari sõnul oli Eesti vajadusi katva triiviprognoosi süsteemi prototüübi loomine inspireeritud elulisest vajadusest: «Projekti käivitaja oli sündmus 2021. aasta veebruaris, kui ühelt Eesti merealal seilavalt kaubalaevalt oli meeskonnaliige kaduma läinud ning tarvis oli simuleerida võimaliku triivi trajektoore.»

Arendust rahastas Keskkonnainvesteeringute Keskus projektist «Operatiivne ning kasutusmugav õlireostuse leviku ja ujuvate objektide triivi prognoosisüsteem Eesti merealade jaoks».

Tagasi üles