Arvutimängurid näitasid, et Einstein eksis (1)

Kaur Maran
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Arvutimängus tähistasid mustad ja valged ruudud ühtesid ja nulle. Nende vajutamisel saadud arvujadad on juhuslikumad kui ükski arvutialgoritm luua suudab.
Arvutimängus tähistasid mustad ja valged ruudud ühtesid ja nulle. Nende vajutamisel saadud arvujadad on juhuslikumad kui ükski arvutialgoritm luua suudab. Foto: BIG Bell Test

100 000 arvutimängija abil tehtud füüsikaeksperimendid tõestasid, et Albert Einstein eksis: kvantfüüsikutel on õigus ning kõige pisemal tasandil toimuvad protsessid eiravad tõepoolest peaaegu igasugust igapäevast loogikat.

100 000 arvutimängija abil tehtud füüsikaeksperimendid tõestasid, et kvantfüüsikutel on õigus ning kõige pisemal tasandil toimuvad protsessid eiravad tõepoolest peaaegu igasugust inimlikku loogikat.

Arendati välja spetsiaalne arvutimäng, milles inimesed pidid virtuaalses linnas liikumiseks sisestama pidevalt nulle ja ühtesid. Osales ligi 100 000 mängijat, kelle sisestatud nullid ja ühed saadeti üle maailma 12 füüsikalaborisse mõõtmisvalikute tegemiseks. Kokkuvõtvalt näitasid kõigi teadusrühmade tulemused, et Einstein siiski eksis: üksteisest lahus olevad osakesed tõepoolest mõjutavad üksteist ka kaugmõjuna ning mõõtmata osakestel ei ole selgeid omadusi.

Tagasi üles