Video: teadlased tuvastasid esmakordselt gravitatsioonilaine olemasolu

BNS
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu südalinnas peetud ekstreemspordifestivalil Extreme Battle 2007 trotsisid gravitatsiooni ja panid pealtvaatajad ahhetama Taaniel Uleksin (vasakult), Nikita Balanov, Mart Muru ja Ats Mölder. Foto: Kalev Saar

Teadlaste sõnul suudeti viimaks vaatluse teel tuvastada gravitatsioonilaine, mille olemasolu ennustas sajandi eest Saksa füüsik Albert Einstein.

Avaldus põhjustab suurt elevust füüsikute ja astronoomide seas. Teadlaste sõnul avab see uusi võimalusi kosmose vaatlemiseks.

Teadlastel on aastaid olnud kaudseid tõendeid aegruumi värelustena universumis liikuvate gravitatsioonilainete olemasolust. Nüüd suutis rahvusvaheline astrofüüsikute meeskond 1,1 miljardi dollarise instrumendiga kahe musta augu kokkupõrget vaadeldes ühe sellise laine ka tuvastada.

Ühe teadlase sõnul on kõnealune saavutus võrdväärne hetkega, mil itaallane Galileo Galilei võttis kätte teleskoobi ja hakkas sellega planeete vaatlema.

Kokkupõrke simulatsioon.