Eurocopter tutvustas uudset helikopterit

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Eurocopteri uus hübriidhelikopter X3
Eurocopteri uus hübriidhelikopter X3 Foto: SCANPIX

Helikopteritootja Eurocopter tutvustas eile Prantsusmaal Marignane`is revolutsioonilise disainiga uuelaadset helikopterit, millest loodetakse USA Sikorsky  firma uuele helikopterile X2 rivaali.

Hübriidhelikopteriga X3 loodetakse püstitada uus helikopterite kiirusrekord, edastab Yahoo News.

Uue lennumasina puhul on tegemist pool lennuki ja pool helikopteriga, sest tavapärasele rootorile lisaks on sel masinal ka lennukitiibu meenutavad tiivad ning kaks lisarootorit külgedel.

Uus hübriidkopter on võimeline lendama 400 kilomeetrit tunnis.

USA helikopteritootja Sikorsky teatas vähem kui paar nädalat enne Eurocopteri uudist, et nende läbimurdeline X2 helikopteri prototüüp saavutas kiiruseks 460 kilomeetrit tunnis.

Euroopa lennuki- ja kosmosetööstuse ettevõte EADS teatel tehti X3 hübriidiga esimene lend 6. septembril salastatud ja hästi kaitstud territooriumil.

«Me ei soovinud seda teha paigas, kus igaüks oleks saanud katset jälgida,» lausus EADSi esindaja.

Väidetavalt maksis Eurocopter Prantsusmaa kaitseministeeriumile selle eest, et nad saaksid hübriidkopteri  prototüübi katsetamiseks kasutada neile alluvaid sõjaväebaase.

Uut helikopterit tutvustati Eurocopteri peamajas ka ajakirjanikele, kuid katselendu neile ei näidatud. Uue helikopteri ligi lasti esialgu vaid katsemeeskond.

Viimastel aastatel on helikopteritootjate vaheline võistlus pingelisemaks muutunud ja selle tõttu hoitakse oma uudistooteid pikalt saladuses. Samuti püütakse võistlejaid lüüa helikopterite parema kiirusega.

Liigse kiiruse tõttu võib helikopteri stabiilsus väheneda. Sikorsky firma lahendas probleemi sellega, et pani kaks rootorit, mis keerlevad vastassuundades. Need rootorid aitavad masinat paremini tasakaalus hoida kui üks rootor ning samas ka kiirust kasvatada.

Nii Euroopa kui ka USA uutel helikopterimudelitel on ära jäetud sabarootor.

Eurocopter ei avaldanud kui palju uue helikopteri arendamine maksma läks ning milline on selle turupotentsiaal.  Oletatakse, et X3 helikopter  maksab tavapärasest 20 – 25 protsenti rohkem  ja sõidab 50 protsendi võrra kiiremini kui siiani kasutatavad helikopterid.

Uut X3 helikopterit saab kasutada päästetöödel, sõjaväe erioperatsioonidel ja linnade vahelistel lendudel.

Tagasi üles