«Homer Simpsoni» geeni väljalülitamine teeb nutikamaks

Inna-Katrin Hein
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Homer Simpsoni» geeni väljalülitamine teeb nutikamaks
«Homer Simpsoni» geeni väljalülitamine teeb nutikamaks Foto: SCANPIX

USA Emory ülikooli teadlased andsid ühele geenile nime menuka ja totaka animategelase Homer Simpsoni järgi.

Hiirtega tehtud katse aga näitas, et «Homer Simpsoni» geen välja lülitamine muudab intelligentsemaks, kirjutab sciencedaily.com.

See animategelase nimega geen mõjutab aju seda osa, mis reguleerib õppimist ja meelde jätmist.

«Selle geeni välja lülitamine hiirtel muutis katsealused loomad nutikamaks ja nad said labürindis paremini hakkama, mäletades rohkem vajalikke nüansse,» selgitasid teadlased.

Uurijate sõnul on ka inimestel nimetatud geen olemas. See geen kannab tähistust RGS14.

«Selle katsega kerkis üles suur küsimus – miks nii inimestel kui ka hiirtel see vähem intelligentseks tegev ehk Homer Simpsoni geen olemas on» küsis farmakoloogiaprofessor John Hepler.

Hepleri sõnul tuleb seda geeni vaadata laiemas kontekstis.

«RGS14 geen võib olla lihtsat kontrollgeen, mis mõjutab sünapseid,» selgitas Hepler.

Teadlaste sõnul mängib hippokampuse ala ajus uute asjade salvestamisel ja uute sünapsite loomisel tähtsat rolli.

Teadlased tegid veel ühe katse, mis näitas, et hiired, kellel oli RGS14 geen välja lülitatud, suutsid paremini reageerida elektrilisele simulatsioonile ning nende ajus olid neuronite vahel tugevamad sünapsid.

Võrreldes teiste hiirtega suutsid välja lülitatud geeniga hiired labürinti pandud asju paremini üles leida. Samuti liikusid nad   vett sisaldanud labürindis kiiremini ning leidsid peidetud väljapääsu platvormi üles.

«RGS14 geeni puudumine ei tekita mingit kahju, pigem kasu,» lisasid uurijad.

Nende tulevikueesmärgiks on leida viis, kuidas seda geeni saaks välja lülitada ja selle läbi aju tööd parandada.