USA Georgia tehnoloogiainstituudi teadlaste sõnul mõjutavad liiklusummikute teket agressiivsed ja arad autojuhid.
Agressiivsed ja arad autojuhid tekitavad liiklusummikuid
Kuigi liiklusummiku põhipõhjuseks võib olla kas õnnetus, niinimetatud pudelikael või lihtsalt pidevalt radasid vahetavad autojuhid, on liiklusummikute kinnistajaks siiski autojuhtide emotsioonid ja reaktsioonid, kirjutab The Telegraph.
Uurijad selgitasid, et liikluse kulgu mõjutavad agressiivsed juhid, kes sõidavad liiga kiiresti ja liiga eelmise auto lähedal või siis liiga arad juhid, kes jätavad eelneva masinaga liiga pika vahemaa ja vajutavad igal võimalikul juhul pidurile.
«Nii liigne agressiivsus kui ka liigne arglikkus toob kaasa aega raiskavaid ja närve söövaid liiklusseisakuid,» laususid uurijad.
Liiklusummikute teket mõjutab ka autode arvu suurenemine.
«Kogu maailmas ollakse liiklusummikutega hädas. Autojuhid lähevad närvi, kui nad saavad edasi liikuda vaid jupikaupa. See liikumine mitte ainult ei saasta keskkonda, vaid tekitab ka enam ohuolukordi,» tõdes liiklusummikuid uurinud teadlane Jorge Laval.
Laval ja ta kolleegid avastasid, et kui juhid vahetavad kiirust, siis vahetavad kiirust ka neist tagapool sõitjad. Kiiruse muutmine liigub edasi kuni liiklusvoo lõpuni nagu laine.
Kui kõik juhid käituvad sarnaselt, siis ei teki liikluses seisakuid. Kuid tegelikus elus ei ole ideaalseid juhte ega olukordi. Tegelikkuses hakkavad liikluses suurt rolli mängima liiga agressiivsed ja liiga arad juhid.
Uurijad leidsid, et kõige suuremat mõju avaldavad arad juhid, kes hakkavad liiklusvoo aeglustudes veelgi aeglasemalt sõitma kui ülejäänud juhid. See viib ka tagapool olevate autode aeglustumiseni.
Ka agressiivsed autojuhid tekitavad sujuvalt kulgevasse liiklusvoogu seisakuid sellega, et nad pidurdavad viimasel hetkel enne ees oleva autoga kokku põrkamist.
«Liiklusummiku algpunkti on sageli raske kindlaks määrata, kuid selle tagajärjel tekkiv«laine» võib ulatudae ka 30 kilomeetri kaugusel,» selgitas liiklusekspert Eddie Wilson.
USA Cornelli ülikooli teadlased soovitavad liikluse sujuvamaks muutmiseks ja liiklusummikute vältimiseks kasutada robotite juhitud autosid.
Autotootjad Toyota, General Motors ja Mercedes on hakanud arendama masinaid, milles on arvutid, mis ohtlikus olukorras juhtidelt kontrolli ja sõitmise üle võtavad.