NASA uurimissond leidis Kuult «silla»

Inna-Katrin Hein
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
NASA leidis Kuult «silla»
NASA leidis Kuult «silla» Foto: SCANPIX

USA kosmoseagentuuri NASA teadlased avastasid Kuu varjatud poolelt «silla», kuhu Maa mõistes mahuks kaherealine sõidutee.

«Silla» leidis Kuu Kuninga kraatrit uurinud uuringusond Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), kirjutab news.com.au.

LRO kaamerameeskonna juhi Mark Robinsoni kinnitusel on «sild» seitse meetrit lai, 20 meetrit pikk ja neljakordse maja kõrgusel, ulatudes üle kanjoni.

«Maal tekitavad looduslikke sildu tuul ja erosioon. Kuid sama ei kehti Kuu kohta. Küsimus on, et kuidas see looduslik sild tekkis,» jätkas Robinson.

NASA teadlaste arvates võis see maapinnakujund tekkida niinimetatud laavatoru vajumise tõttu.

LRO avastus kinnitas teooriat, et Kuu pinnas võib peituda suur laavatorude võrgustik. Välja pakuti, et tulevaste Kuu missioonide ajal tuleks neid uurida ning seal võivad astronaudid peavarju leida. Kui aga Kuule rajatakse baas, siis neisse torudesse saaks püsiva elupaiga luua.

«Nüüdne leid kinnitas laavatorude teooriat. Need võisid tekitada laavavoolud, jättes endast maha seest õõnsaid torukujulisi moodustisi. Torumoodustiste osalisel kokkukukkumisel aga tekivad silla sarnased struktuurid,» selgitasid uurijad.

Fotot vaata siit.