Jeesus ei surnud ristil?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Rootsi maineka teoloogi arvates ei surnud Jeesus ristil. Fotol Filipiinide usklikud Jeesuse väidetavat ristilöömist uuesti lavastamas
Rootsi maineka teoloogi arvates ei surnud Jeesus ristil. Fotol Filipiinide usklikud Jeesuse väidetavat ristilöömist uuesti lavastamas Foto: SCANPIX

Maailma maineka teoloogi arvates on Jeesuse ristilöömine ja ta seal suremine väljamõeldis.

Rootslase Gunnar Samuelssoni sõnul ei ole ajaloolased ega arheoloogid siiani leidnud vettpidavat tõendusmaterjali selle kohta, et Vana-Rooma võimukandjad kasutasid Jeesuse hukkamiseks ristilöömist, kirjutab The Telegraph.

«Vanas-Roomas kasutati  kurjategijate hukkamiseks ristilöömist. Mis aga puutub konkreetselt Jeesuse ristilöömisse, siis selle mõtles välja katoliku kirik. Tegemist ei ole autentsetel ajaloolistel tekstidel põhineva fakti, vaid lihtsalt sellega, et Jeesusele märtri oreool anda,» lausus teoloog.

Samuelssoni sõnul ei ole mitte kuskil konkreetselt mainitud puidust risti ja veel vähem aga naelu.

«Vanades tekstides ei ole kirjeldatud ristilöömist. Kõik allikad, millest võiks oodata selle kirjeldust, vaikivad selle koha pealt või annavad ebamääraseid vihjeid,» jätkas tuntud teoloog.

Iidsetes kreeka, ladina ja heebrea keelsetes tekstides on mainitud mitmeid karistamismooduseid, kuid mitte risti ega ristilöömist.

«Isegi Uuest Testamendis ei ole midagi, mis meid ristilöömises veenaks. Materjal Jeesuse ristilöömise kohta on olematu või napp, selle tõttu saab selle fakti kahtluse alla seada,» leidis rootslane.

Samuelssoni sõnul on ta usklik ja kristlane, kuid samas ei soovi ta asjasse emotsioonidega suhtuda, vaid loogikat kasutada.

Teoloogi sõnul ei viita isegi ladinakeelne sõna «crux» (rist) automaatselt ristilöömisele, vaid see oli kasutusel palju laiemas tähenduses.

«See on aga küll kindel, et kunagi oli Jeesuse nimeline mees, kes jättis ajalukku endast tugeva jälje. Kuid talle on juurde ja külge poogitud asju, mida tal polnud. Piiblit pole vaja lugeda ridade vahelt,» arvas Samuelsson.

Tagasi üles