Saada vihje

Jalgrattaga sõitmine on tegelikult keeruline?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Inna-Katrin Hein
Copy
Jalgrattaga sõitmine on tegelikult keeruline?
Jalgrattaga sõitmine on tegelikult keeruline? Foto: SCANPIX

Üldine arvamus on, et jalgrattaga sõitma õppimine ja sõitmine on üsna lihtne tegevus.

Kolme riigi, USA, Hollandi ja Suurbritannia teadlaste uuring aga näitas, et see võib hoopis üsna keeruline olla, kirjutab The Telegraph.

Uurijate eesmärgiks oli teha kindlaks tegevused, millega saab enamik kümneaastaseid lapsi hakkama. Üks neist oli jalgrattaga sõitmine

Nad panid jalgrattaga sõitmise kirjeldamise tarbeks kokku valemi: inertsjõud + güroskoopiline jõud + gravitatsiooni mõju + tsentrifugaaljõud = kehakalle ja käepidemetele surumise jõud.

«Kui see lahti seletada, siis tähendab see seda, et kui sa piisavalt kiiresti ei vänta ja jalgrattast otse ei hoia, siis kukud lihtsalt ümber,» selgitasid teadlased.

Jalgrattasõidu uuringuga taheti lapsevanematele anda näpunäiteid, kuidas oma lapsi kõige paremini jalgrattaga sõitma õpetada.

«Tuli välja, et laste sõitma õppimine kaherattalise jalgrattaga oli oodatust keerulisem. Kui tasakaal ja tehnika lõpuks selge on, siis ei ole enam probleemi. Kuid õppimise ajal on nii palju nüansse ja füüsikaseadusi, mis seda mõjutavad. Me ei teadvusta neid endale, kuid kui asja vaadata läbi füüsika, siis on rattaga sõitma õppimine maailma üks keerulisemaid asju,» lausus uuringuga seotud Paul McClenaghan.

Hollandi Delfti ülikooli uurija Arend Schwab lisas, et alates jalgratta leiutamisest 1860. aastatel on matemaatikud kasutanud selle sõiduvahendi edasiliikumise kirjeldamiseks Newtoni seadusi.

«Inimesi on juba üle 100 aasta huvitanud, kuidas kaks peenikest ratast saavad tasakaalus olla. Füüsikaseadusi rakendades, saame uurida, kuidas ratas käitub näiteks üle künka sõitmisel või tugevas tuules. Kas ratas jääb tasakaalu või on sellega probleem,» lisas hollandlane.

Teadlaste arvates aitavad teaduslikud uuringud luua rattaid, mille tasakaal ja turvalisus on veelgi paremad.

Samuti mõjutab jalgratta omadusi, sealhulgas stabiilsust, ka disain.

Uurijate sõnul võib jalgratas pealiskaudsel vaatlemisel kerge ja lihtne sõiduvahend näida, kuid tegelikult on ta üsna keeruline.

Tagasi üles