NASA Marsi kulgur Phoenix on «surnud»

Inna-Katrin Hein
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Phoenix 2010. aastal
Phoenix 2010. aastal Foto: SCANPIX

USA Colorado ülikooli teadlaste kinnitusel on USA kosmoseagentuuri NASA Marsi kulgur Phoenix «surnud».

Marsi nii-öelda põhjapoolust uurinud kulguriga kadus kontakt juba 2008. aasta lõpul, kirjutab BBC.

Marsi ümber tiirleva automaatjaama Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) poolt tehtud fotodel on näha, et Phoenixi kuju on varasemaga võrreldes muutunud.

«Enne ja nüüd kulgurist tehtud fotod näitavad erinevust. Kulgur näib väiksem, pinnasega kaetud osa ei ole muust maastikust võimalik eristada,» selgitas uurija Michael Mellon.

Teadlaste arvates võib kulgur olla kaetud umbes kümne kilogrammi jääga. Jää raskuse tõttu võib osa kulgurist purunenud olla. Fotodelt ei paista enam ka päikesepaneelid, vaid ainult tume laik.

2007. aasta augustis Maalt välja saadetud Phoenix saabus Marsile 25. mail 2008. Ta maabus Marsi arktilisel alal.

Phoenixi missioon pidi kestma kolm kuud, kuid teadlaste rõõmuks töötas masin korralikult rohkem kui viis kuud.

Missiooni käigus uuris kulgur Marsi pinda ja pinnavorme ning edastas saadud informatsiooni Maale. Teadlaste eesmärgiks oli uurida, kas Marsil võib leiduda elu jaoks vajalikku.

Phoenixi kõige tähtsamaks avastuseks on Marsi pinnasekihist jää leidmine. Teadlased nägid kulguri salvestiselt, kuidas jää kaamera ees sulas.

Alates Marsi missioonide algusest 1960. aastal on neist luhtunud iga teine.

Pärast 1999. aastal ebaõnnestunud kahte missiooni maandusid seal järgmisena viis aastat hiljem kulgurid Spirit ja Opportunity. Nende töökindlus on olnud parem kui Phoenixi oma.