Galaktikaid võib seniarvatust rohkem olla

Inna-Katrin Hein
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Galaktikaid võib olla seniarvatust rohkem
Galaktikaid võib olla seniarvatust rohkem Foto: AFP/ Scanpix

Astronoomide hinnangul võib galaktikaid olla märgatavalt rohkem kui seni arvatud on.

Kaugeid galaktikaid on kosmosest otsitud neist eralduva ultraviolettkiirguse järgi, vahendab AFP väljaannet Nature.

Väga vanade ja kaugete galaktikate kiirgus aga võib jääda kosmiliste gaasipilvede varju ning ei jõua Maani.

Teadlased kasutasid probleemi lahendamiseks Tšiilis asuvat superteleskoopi - APEX (The Atacama Pathfinder Experiment) teleskoopi. See on esimene submillimeetrilistel lainepikkustel töötav teleskoop.

Selle abil leiti kosmosest üsna palju kiirgusallikaid, mida varem märgatud ei oldud.

«Seal, kus varem arvati olevat kümneid galaktikaid, võib tegelikult neid olla sadu,» sõnas Genfi ülikooli astronoom Matthew Hayes.

Uute avastuste abil on teadlastel võimalik taevakaarte täiendada. Loodetakse saada uut informatsiooni tähtede ja galaktikate tekkeprotsessi kohta.

Galaktika on miljonite tähtede kogum. Ehituse järgi jagatakse galaktikad elliptilisteks, spiraalseteks ja korrapäratuteks.  Lisaks tähtedele on galaktikas gaasi, tähtedevahelist tolmu ja tumedat ainet.

Meie galaktika on Linnutee. Linnutee läbimõõt on 100 000 valgusaastat ja ta koosneb 200–400 miljardist tähest. Linnutee on spiraalne hiidgalaktika, mille tuum on must auk.