Teadlased: filmi edu põhineb matemaatilisel mustril

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Star Wars: Empire Strikes Back» reklaamplakat
«Star Wars: Empire Strikes Back» reklaamplakat Foto: Wikipedia.org

Kas vahel kinost lahkudes tundub, et oled midagi sarnast juba varem näinud? Sul on õigus.

USA Cornelli ülikooli teadlaste sõnul põhinevad kassafilmid kindlatel matemaatilistel korduvatel mustritel, kirjutab Daily Mail.

«Edu taga ei ole tegelikult peategelane või näiteks pisaraid tekitav sündmustik, vaid kaameratöö. Matemaatiliselt täpsed, korduvad ning õiged võttenurgad ning õige pikkusega stseenid on need, mis tagavad filmile edu. Suurt rolli mängib ka filmi kokkulõikamine,» selgitasid uurijad.

Teadlased analüüsisid 150 Hollywoodi menukat draamat, komöödiat ja seiklusfilmi, mis valmisid ajavahemikus 1935 – 2005.

Uuring näitas, et just viimase aja filmide juures on läbi filmi näha korduvat mustrit.

«Nende filmide stseenid on pingsaks jälgimiseks sobiva pikkusega. Filmid on rütmilised, osa ajast me jälgime pingsalt, siis saame lõdvestuda, ilma, et infot kaotsi läheks,» nentisid teadlased.

Ehk teisisõnu - filmi vaatamine käib kindla rütmi järgi.

«Filmitegijatel on palju kavalaid nippe, mis aitavad vaatajate tähelepanu kindlustada. Tegelikult on selle taga kaadrite rütm, mis hoiab vaatajate tähelepanu filmil,» selgitas uurija James Cutting.

Ta jätkas, et viimase 50 aastaga on filmitegijad ära tabanud, mis on see, mis filmist eduka teeb.

«Seda mustrit või rütmi on märgata juba mõnede enne 1990. aastat tehtud filmide juures, kuid siis ei olnud see veel nii laialt levinud. Nüüd aga kasutatakse teatud rütme täiesti teadlikult,» lausus Cutting.

Uurijate sõnul leidub seda edukust tagavat mustrit või rütmi kõige vähem film noir`ide juures.

Parimateks rütminäideteks peetakse kahte «Star Wars» filmi – 1980. aastal valminud «Empire Strikes Back» ja 2005. aasta linateost «Revenge of the Sith». Kuid sarnaselt on üles ehitatud ka «The Perfect Storm», «Pretty Woman» ja «Rebel Without a Cause».

«Kui vaadata, kuhu filmitegemine suundub, siis pole ime kui Hollywoodi järgmiseks sammuks on ajuskännerite kasutuselevõtt, pääsemaks filmivaatajate ajju,» nentisid teadlased.

Uurijate arvates ei saa siiski aju aktiivsusest välja lugeda, kas filmist saab Oscari-vääriline või mitte.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles