Magnetiline põhjapoolus liigub Venemaa suunas

Inna-Katrin Hein
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maa magnetiline põhjapoolus liigub Siberi suunas
Maa magnetiline põhjapoolus liigub Siberi suunas Foto: AFP / Scanpix

Hiljutine uuring näitas, et Maa magnetiline põhjapoolus liigub meie planeedi tuumas toimuvate magnetiliste muutuste tõttu aastas 64 kilomeetri võrra Venemaa suunas.

Teadlastel ei ole tuuma magnetvälja otseselt võimalik uurida, küll aga saadakse jälgida magnetvälja muutusi  Maa pinnal ja kosmoses, kirjutab National Geographic.

Teadlaste analüüs näitas, et tuuma pinnal on kiiresti muutuva magnetismiga ala, mis oletatavalt on tekitatud sügavamalt tuumast pärineva magnetismi poolt.

«See muutuva magnetismiga piirkond võibki põhjapoolset magnetpoolust selle kauaaegsest asukohast Põhja-Kanadas eemale viia,» selgitas Prantsusmaa geofüüsika instituudi Institut de Physique du Globe de Paris teadlane Arnaud Chulliat.

Magnetiline põhjapoolus on see paik, mille suunas kompassinõel osutab. See asub geograafilise põhjapooluse ligidal, kuid mitte samas paigas. Praegu on magnetiline põhjapoolus Kanada Ellesmere`i saare juures.

Meremehed on sajandeid kasutanud nähtavatest maamärkidest kaugel olles magnetpoolust orienteerumiseks.

Kuigi globaalsed asukohamääramise süsteemid on need vanad tehnikad välja vahetanud, kasutavad paljud siiski endiselt vee või maa all olles kompassi, kuna GPSi signaal sinna ei ulatu.

Maa magnetiline põhjapoolus määrati kindlaks 1831. aastal ja siis liikus ta pikka aega vähe edasi. Kuid 1904. aastal hakkas poolus järsku liikuma kirde suunas kiirusega 15 kilomeetrit aastas.

1989. aastal pooluse liikumise kiirus suurenes ja 2007. aastal tõdesid teadlased, et magnetiline põhjapoolus liigub Siberi suunas kiirusega 55 – 60 kilomeetrit aastas.

Magnetpooluse asukoha kiire muutumine tähendab seda, et magnetvälja kaarte tuleb sagedamini uuendada, et kompassi kasutajad saaksid teha muutusi, mis aitavad neil magnetpooluse abi tegelikku põhjapoolust kindlaks määrata.

Geoloogide arvates on Maal magnetväli, kuna selle tuum on raudkeskmest ja tuuma ümber on kiiresti liikuv sulakivim. Sellest tekib «dünamo», mis liigutab magnetvälja.

Teadlased oletavad juba pikka aega, et vedel tuum on pidevas liikumises  ning muutused tuuma magnetväljas on need, mis mõjutavad  magnetilise põhjapooluse paiknemist.

Kuigi hiljutine uurimus toetab seda oletust, ei ole teadlased veel valmis kinnitama, et poolus täiesti Venemaale liigub.

Pole teada, millal ilmneb järjekordne muutus Maa tuumas, mis paneks magnetilise põhjapooluse uues suunas liikuma.