Merkuur on «raudplaneet»

Inna-Katrin Hein
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Merkuur on «raudplaneet»
Merkuur on «raudplaneet» Foto: Reuters / Scanpix

Teadlaste sõnul on Merkuur tõeline «raudplaneet» seal sisalduva raua tõttu.

USA kosmoseagentuuri NASA Merkuuri uurimise sond Messenger on selle planeedi pinnast avastanud suures koguses rauda ja titaani, kirjutab BBC.

Varasemad Maalt tehtud uuringud näitasid Merkuuri silikaatmineraalides minimaalset kogust rauda.

Kuid Merkuuri pinna suur tihedus lubas teadlastel oletada, et seal peab rauda rohkem olema.

Messengeri sond tegi kindlaks, et Merkuuri pinnas olev raud on segunenud titaaniga.

«Seal on raud olekus, mida tavaliselt teiste planeetide juures ei ole täheldatud. Geokeemikutel  peaks selle kallal tööd jätkuma,» sõnas Messengeri missiooni juht Sean Solomon.

Ta lisas, et uurijad peavad arvesse võtma ka selle, kuidas nimetatud planeet tekkis.

Messenger edastas Merkuuri pinna kohta käiva uue informatsiooni selle aasta septembris.

Praeguseks on Merkuurist 228 kilomeetri kõrgusel olev uurimissond edastanud fotosid 98 protsendi ulatuses selle planeedi pinnast.

Uutel fotodel on näha alad, mis kahtlustatakse olevat vulkaanilist päritolu.  Avastati ka suur 290-kilomeetrise läbimõõduga «noor» kraater, mis on võinud tekkida mingi kokkupõrke tagajärjel.

«Planetaargeoloogi jaoks tähendab «noor» midagi sellist, mille vanus on miljardi aasta ümber. Kuid Merkuuril avastatud ülejäänud kraatrid on sellest ühe miljardi aasta vanusest kolm miljardit aastat vanemad. Selle tõttu võib see üks geoloogilises mõttes tõesti «noor» olla,» selgitas Arizona ülikooli teadlane Brett Denevi.

Ta lisas, et nende kraatrite tekkel ei saa välistada vulkaanilist tegevust.

Sond Messenger uurib orbiidilt Merkuuri omadusi ja keskkonda. Teadlased koguvad sondiga informatsiooni selle planeedi geoloogia, pinna keemilise koostise, magnetvälja, ekso- ja magnetosfääri ning pooluste kohta.

Merkuur on Päikesele lähim planeet, olles samas Päikesesüsteemis väikseim. Merkuuri diameeter on 4880 kilomeetrit, olles kolmandik Maa diameetrist. Selle planeedi temperatuur on pluss 425 kraadi ja miinus 180 kraadi vahel.