Teadlaste tehtud uuring näitas, et puhtad ja hea aroomiga paigad muudavad inimeste käitumist positiivses suunas.
Puhtad ja hästi lõhnavad paigad panevad paremini käituma
Uurijate sõnul muudab puhtus inimesed eetilisemaks, kirjutab LiveScience.
Tehti katse, milles katsealustel paluti kahes ruumis olla. Esimene ruum oli lõhnastamata, teise oli piserdatud tsitruselõhna. Mõlemas katses tuli ka rahalises mängus osaleda.
Katses osalejatele anti 12 dollarit sularaha. Neile öeldi, et selle saatis teises ruumis olija. Siis paluti katsealustel otsustada kui palju nad sellest endale jätavad ja kui palju tagasi saadavad.
Hästi lõhnavas ja puhtas ruumis olnud saatsid keskmiselt tagasi 5,33 dollarit. Mitte lõhnastatud ruumis olijad aga ainult 2,81 dollarit.
«Eetiline käitumine ja puhas keskkond on omavahel seotud,» selgitas Northwesterni ülikoli majanduskolledži teadlane Adam Galinsky.
Galinsky sõnul mängib aroom positiivsete ja negatiivsete kogemuste tekkimisel tähtsat rolli.
«Meie uurimus otsis lõhna ja eetilise käitumise seoseid. Tulemus näitas, et hästilõhnav ruum paneb inimesed paremini käituma,» lisas Galinsky.
Mitmed varasemad uuringud on näidanud sama. Näiteks Kanadas tehtud uuring näitas, et moraalireegleid rikkunud tunnevad tungivat vajadust end pesta.
Briti teadlaste uuring aga näitas, et regulaarne kätepesemine muudab inimesed vähem kriitiliseks.
«Firmad kehtestavad tihtipeale väga karmid sisekorra eeskirjad. Inimesi saab moraalsemaks ja eetilisemaks muuta ainuüksi värskete aroomide abil,» nentisid uurijad.