Saturni kaaslane Titaan meenutab Maad

Inna-Katrin Hein
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Saturn ja tema kaaslane Titaan
Saturn ja tema kaaslane Titaan Foto: AFP / Scanpix

Astronoomide sõnul meenutab Saturni suurim kaaslane Titaan Maad.

Teadlased on kaardistanud kolmandiku Titaani pinnast, kirjutab The Telegraph.

Titaan on Maale sarnane oma suuruse, tiheda atmosfääri, vedelikuringluse ja pinnavormide poolest.

«See oli meie jaoks üllatav, kui sarnased on Titaani pinnavormid Maa omadega. Võiks öelda, et Titaan on meie Päikesesüsteemis Maaga kõige sarnasem objekt ja seda hoolimata  isegi temperatuuride ja keskkonna erinevusest,» nentis planetaargeoloog Rosaly Lopez.

USA kosmoseagentuuri NASA kosmoseaparaat Cassini on uurinud Saturni ja tema kaaslasi viis aastat. Cassini oli ka emalaevaks Euroopa Kosmoseagentuuri aparaadile Huygens, mis maandus Titaanil 2005. aastal.

Titaan on ülikülm, tema pinna keskmine temperatuur on miinus 180 kraadi.

Titaani veetsüklis mängivad tähtsat rolli metaan ja etaan, tekitades sademeid.

Titaani heledad alad on jääst ja tumedad alad aga paigad, kuhu metaanivihm uhub orgaanilist setet.  Heledate ja tumedate alade kõrguse vahe võib olla kuni 100 meetrit.

Teadlaste arvates ei pruugi Titaan elu jaoks nii ebasõbralik tunduda, kui esmapilgul paistab. Titaani keemiline keskkond on selline, nagu see oli varajasel Maal esimeste elusorganismide tekkimise ajal.

Ka on Titaan ainus kuu, millel on tihe atmosfäär ning Maa kõrval ainus kosmiline objekt, mille pinnal on vedelikku.

«Põhiküsimus on, kas Titaanil toimuvad keemilised protsessid on sellised, nagu need olid kunagi Maal ning kas need võivad anda võimaluse eluks soodsa pinna tekkeks,» lausus astroloog Robert Nelson.