Kanasuled võivad aidata tulevikuautode jaoks vesinikku hoiustada.
Kanasuled aitavad vesinikku hoiustada?
Teadlaste sõnul ei oleks suled kütuseks, vaid ainult hoiustajateks, kirjutab LiveScience.
Vesinikku peetakse keskkonnasõbralikuks ja puhtaks alternatiiviks fossiilsetele kütustele.
Kui vesinik reageerib hapnikuga, siis ei teki sellest saastavaid jääke nagu fossiilsete kütuste puhul, vaid vesi.
Kuid vesiniku puhul on probleemiks see, et seda on raske hoiustada ja transportida. Vesinikku transportivates veoautodes on see vedelal või siis kokku surutud gaasi kujul. Kui see on kokkusurutud gaasi kujul, siis võtab see 40 korda rohkem ruumi kui bensiin. Kui see on aga vedelal kujul, siis saab seda säilitada ainult väga madalal temperatuuril.
«Praegust tehnoloogiat kasutades, kui täita 20 galloniline (90 liitrit) paak vesinikuga, siis saab sõita umbes miili (1,6 kilomeetrit),» selgitas Delaware`i ülikooli taastuvressursside programmi uurija Richard Wool.
Insenerid otsivad võimalusi, kuidas gaasi kujul vesinikku sobiva rõhu ja temperatuuri juures hoida. Selle tarbeks on uuritud mitmeid materjale, nagu nanosüsinikku ja metallihübriide, mis on väga kallid.
Wool ja tema kolleegid aga pakkusid välja kuumutatud kanasuled, mis on võimelised suures koguses vesinikku hoiustama. Teadlaste sõnul on kanasuled odavad, ainuüksi USAs toodetakse aastas kuus miljardit naela (2,7 miljardit kilogrammi) kanasulgi.
«Tegelikult kulutavad kanakasvatajad suuri summasid sellele, et kanasulgedest lahti saada. Põhimõtteliselt oleks suled peaaegu tasuta,» nentisid teadlased.
Kanasuled sisaldavad keratiini, sama proteiini leidub ka küüntes, küünistes ja nokkades. Kui suled kuumutada sobiva temperatuurini, aitavad kiudude süsinikpinnad siduda vesinikku. Kuumutamine tekitab sulgede kiududesse tuubikujulisi, struktuuri tugevdavaid avasid, muutes nad poorsemaks. See laiendab nende pindala ja selle tõttu mahutavad nad rohkem gaasi. Siis saab gaasi kujul vesiniku sulgedesse pumbata ja seda kõrge rõhu juures säilitada. Selle kättesaamiseks tuleb rõhku alandada või siis temperatuuri tõsta.
Teadlaste arvates võivad poorsed suled mahutada rohkem vesinikku, kui süsinikust nanotuubid või metallhübriidid.
Ka kanasulgede säilitamine on odavam. Kanasulgedes vesiniku hoiustamine toob lisakulutusi umbes 200 dollari väärtuses, samas kui 20 gallonilise vesinikupaagi ehitamine metallist läheks maksma 30 000 dollarit. Süsinikust nanotuubid oleks lausa ülikallid 5,5 miljonit dollarit.