Laulasmaa männimetsas maastikukaitseala rüppe on end peitnud Arvo Pärdi keskus ja selle arhiivis sünnib midagi tavatut: arhivaarid ja kultuuriloolased ja muusikateadlased panevad meem-meemi haaval kokku Arvo Pärdi liikumistrajektoori, mis on maestrost jäänud maailma kultuuriruumi. See pole pelk sõnakõlks vaid tõepoolest näoga inimese poole vaatav üks parimaid kultuuriuurimusi, mida on nähtud. Ja see lend kestab!
Tänavu 11. septembril 90. sünnipäeva tähistava helilooja Arvo Pärdi arhiivi sorteerimine, kirjeldamine, digiteerimine ja mõtestamine käib juba teist aastakümmet. 2018. aastal Laulasmaal avatud keskuses juhivad seda tööd muusikateadlane Kristina Kõrver ja arhivaar Anneli Kivisiv.
«Arvo Pärt on mitte ainult inimene, vaid ka elukutse,» võtab Kivisiv üsna ootamatult kokku. «Nimelt Saksamaal, kus Pärt on pikalt vabakutselisena elanud, eeldavad maksuseadused, et oma eluolu üle tuleb arvet pidada. Vaja on aru saada, millised kulud on seotud loomingu ja tööga, millised mitte.»
Just arved ongi need, mille abil saab näiteks kindlaks teha, millal jõudis Pärdi kasutusse esimene kirjutusmasin või millal ta hakkas kasutama e-posti.
Need faktid pole küll maestro loomingu mõttes kõige olulisemad, aga Kivisiv toob need siiski välja, et näidata, mida raamatupidamisdokumendid meieni toovad: «On väga harv juhus, et eraisik oma eluajal asub oma dokumentidest ja muudest materjalidest arhiivi looma.»
Arhiivimaterjalid annavad aimu ka sellest, millist mimikrit nõukogude aeg eeldas: asju ei saanud nimetada nende õigete nimedega. «Sellest on Pärdi loomingus päris selgeid jälgi,» märgib Kõrver. «Kui 1976. aastal oli teose «In Spe» esiettekanne, laulsid lauljad vokaale i, e ja o. Nende asemel aga pidanuks olema ladinakeelsed sõnad kyrie eleison ehk issand, halasta – kuid sel ajal ei saanud nii.»
1977. aastal valminud katoliikliku «Missa Syllabica» tsensori silmale mõeldud mimikri-pealkiri oli «Test».