Aastakümnete jooksul on inimene kulutanud tohutult intellektuaalset energiat, et leida omadusi, mis eristavad meid teistest loomadest. Paljud väidetavalt ainult inimesele omased omadused – ratsionaalne mõtlemine, tööriistade kasutamine, tuletegemine, naer, teadvus ja kultuuriliste tavade edasiandmine – on täheldatud ka loomadel. Kui need kõik on kõrvale jäetud, mis siis veel alles jääb?
Veel kümme aastat tagasi oli üldiselt aktsepteeritud, et inimkultuuri erilisus seisneb selle võimes akumuleerida ja areneda, kuid uued avastused loomade käitumises sunnivad meid neid ideid ümber mõtestama, märkis Arizona osariigi ülikooli teadlane Thomas Morgan.
Paljud võiksid sellest järeldada, et inimesed pole sugugi erilised, vaid üks loom paljude seas, kellel on lihtsalt keerukamad tööriistad. Morgan ja tema kaasautor Stanfordi ülikooli professor Marcus Feldman ei nõustu. Nad rõhutavad, et inimese ökoloogiline domineerimine eristab meid märkimisväärselt. Maailmas, kus inimesed ja meie kariloomad moodustavad 96 protsenti maismaa imetajate biomassist, jättes vaid 3 protsenti ülejäänud liikidele, on see väide kahtlemata veenev.
Kuigi meie individuaalne intelligentsus on selle saavutuseni jõudmisel tähtis tegur, pole see sugugi ainus põhjus. Meie ülekaal tuleneb tuhandetest tehnoloogilistest uuendustest, millest igaüks on vaid osa suuremast tervikust. Meie kultuur võimaldab neid saavutusi koguda ja edasi arendada – omadus, mida peeti seni omaseks vaid inimestele.
Morgan ja Feldman toovad oma artiklis arvukalt näiteid loomariigist, mis näitavad, et ka sotsiaalsete loomade seas akumuleerub kultuur, ehkki viisil, mida me kohe ei pruugi märgata. Kumulatiivset hüpoteesi tagasi lükates arutlevad nad seitsme alternatiivse teooria üle inimkultuuri erilisuse kohta ja lükkavad need kõik ümber, pakkudes lõpuks oma selgitust: inimkultuuri eristab loomakultuuridest selle avatud arengusuutlikkus (open-endedness).