Šotimaa läbimine kanuuga on omaette väljakutse, nagu ka sama distantsi läbimine kolmerattalisel sõidukil. Briti seikleja Ben Kilner ühendas need kaks teekonda, läbides Šotimaa kõigepealt ühes suunas kanuuga ja seejärel teises suunas rattal liikudes.
Mees oma paat-jalgrattaga veidral reisil Šotimaal – miks ta seda tegi?
Kilner väntas omaloodud sõidukiga kokku umbes 222 kilomeetrit mööda Šotimaa laiust ja tagasi, liikudes ühes suunas mööda vett ja teises mööda maismaad.
Kilneri uusim amfiibsõiduk, millel on nii rattad kui ka pardijalgu meenutavad labad, kannab nime Wee Hen. Tänavu alustas Kilner oma reisi Fort Williami juurest Šotimaa läänerannikul, liikudes vee peal idarannikul asuva Invernessi suunas, kasutades Suurt Gleni kanuuteed (Great Glen Canoe Trail), mis koosneb umbes 97 kilomeetrist kanalitest ja järvedest. Invernessi jõudes pööras ta otsa tagasi ning liikus Wee Heniga mööda Suurt Gleni teed (Great Glen Way) tagasi Fort Williami, läbides kokku 126 kilomeetrit.
Kogu edasi-tagasi reis kestis tal kokku kümme päeva, millest kaks ja pool päeva kulus remonditöödele. Kilner ööbis telgis ja valmistas oma toidu ise, kandes koos sõiduki ja varustusega umbes 100 kg varustust.
Wee Hen koosneb Kilneri enda valmistatud puidust raami ja nailonist korpusega kanuust, mis on ühendatud kolmerattalise platvormiga, mille ta ehitas peamiselt maastikuratta ja kardi osadest. Pardijalgadele sarnanev mehhanism on taas kasutusel, kuid seekord asuvad labad kanuu külgedel. Et süsteemi lihtsamaks muuta, töötab 24-käiguline ajam samal ajal nii tagarataste kui ka vees kasutatavate labade jaoks, olenemata sellest, kas sõiduk on maismaal või vees. Labad on vajadusel hõlpsasti eemaldatavad.
Et vähendada pritsmeid, võttis Kilner sageli rattaketi maha. Samas nentis ta, et rataste pöörlemise tsentrifugaaljõud aitas vees stabiilsust parandada, mis oli eriti vajalik Wee Heni kõrge raskuskeskme tõttu. «Sõiduk on üsna kõrge,» kommenteeris Kilner. «Peab pidevalt tasakaalu hoidma. Väikegi laine muudab sõidu keeruliseks. Kuigi ma ümber ei läinud, olin sellele väga lähedal.»
Stabiilsuse suurendamiseks lisas Kilner sõiduki külgedele ujukid, kuid ta seisis silmitsi ka teiste väljakutsetega. Künklikel radadel sõit oli keeruline, eriti Invernessi lähistel asuval järsul ja kivisel tõusul. «Peaaegu kõik, kellega rääkisin, ütlesid mulle, et sinna ei saa minna, aga just seetõttu ma sinna läksingi,» meenutas Kilner.
Pärast vahejuhtumit, kus ketivea tõttu veeres sõiduk allamäge, tuli tal sõidukit umbes 200 meetrit mäest üles tirida. Uue keti paigaldamisel avastas ta, et üks hammas oli parandamatult kõveraks paindunud. Tänu Instagrami jälgijatele, kes olid piirkonnas, sai ta uue hammasratta tellida Amazonist, mis jõudis kohale vähem kui 24 tunni jooksul.
Lisaks erakordsele seiklusele oli Kilneri retk ka heategevuslik, sest ta kogus annetusi organisatsioonile «A Leg to Stand On», mis pakub arengumaade lastele proteese ja liikumisabi. Toetajate abiga kogus Kilner selleks 3788 naela (umbes 4900 eurot).
Kilner plaanib Wee-Heni disaini veelgi täiustada ja muuta see merekõlbulikuks. Ta on valmis soovijatele samasuguseid sõidukeid ka tellimuse alusel ehitama. «Üldine reaktsioon on olnud, et see on lihtsalt fantastiline leiutis,» jagas Kilner oma muljeid.
Kilneri saavutused said laiemalt tuntuks 2022. aastal, kui ta ehitas omal käel kanuu ning sõitis mööda Thamesi jõge selle kõige kaugemast laevatatavast kohast kuni suudmeni Põhjamerre. Tollal kasutas Kilner nutikat pedaaljõul töötavat ajamit, mille ta ise leiutas. Kanuu esiosas paiknev vänt hoidis liikumises teist väntmehhanismi sõiduki tagaosas, kus pedaalide külge kinnitatud labad liikusid vaheldumisi vette ja veest välja, sarnaselt pardijalgadele. See unikaalne mehhanism oli äärmiselt tõhus ning võimaldas hiljem ka pedaaliga juhitava aerulaua ehitust, mida sai vajadusel muuta nii jalgrattaks kui ka haagiseks.
Kogu idee elluviimist on võimalik näha neljas videos tema YouTube'i kanalil.
Allikas: newatlas.com