Kas olete kunagi mõelnud sellest, miks saab looduses väga paljusid nähtusi kirjeldada eraldiseisvana? Miks ei pea veevoolamist kirjeldades mõtlema igast veemolekulist või miks ei olene keemia seadused aatomituumas olevate prootonite ja neutronite ringituiklemisest seal. Alles pool sajandit tagasi mõtlesid füüsikud välja selle seletamiseks ühe huvitava teooria, renormaliseerimine.
Kui Isaac Newton taipas, et Kuu tõmbab Maad sama tugevasti külge kui Maa Kuud, ei pidanud ta taevakehade raskusjõudu kirjeldades midagi teadma kvantmehaanikast ega relatiivsusteooriast. Õnnekombel ei sõltu madala energia füüsika otseselt kõrgemal energial toimuvast: muidu oleks moodsa teaduse sünd ilmselt olnud võimatu. Samas tähendab see, et kõrge energia alusfüüsika tundmaõppimiseks peame rajama suuri kiirendeid, kus kõrge energia saavutada.
Piltlik näide madala ja kõrge energia füüsika seoste kohta on teepinna konaruse sõltuvus teel sõitva auto ratta suurusest. Üks ja sama kruusatee tundub mudelautole ületamatult künklikuna, sõiduautole konarlikuna, suurele kallurile aga siledana. Kui teame, kuidas konarlikkus ratta suurusega muutub, siis mõõtes selle ära sõiduauto ratta jaoks, saame ennustada, kui konarlik on tee mudelauto või hoopis suure kalluri jaoks.
Osakestefüüsikas on samamoodi seotud osakeste kokkupõrke tugevus eri energiate korral. Prantsuse füüsik Charles de Coulomb mõõtis 18. sajandi lõpus täpselt ära elektriliselt laetud kuulikeste vahelise jõu. Temanimeline konstant näitab, kui tugev on kahe ühesuguse elektrilaengu omavahelise tõukejõu tugevus.
20. sajandil selgus, et jõud on konstantne ainult siis, kui kuulikesed on üksteise suhtes paigal. Kiirendis saame laetud osakestele anda peaaegu valguse kiiruse. Kui kaks elektroni kiirendis kokku põrkavad, sõltub jõud, mis neid teineteisest eemale tõukab, tegelikult kokkupõrke energiast. Mida suurem on see energia, seda tugevamini elektronid üksteisest eemale tõukuvad.