Laev, mida tavaliselt kasutatakse tuumajäätmete transportimiseks üle maailma, katsetab nüüd alumiiniumist purje, mis võib oluliselt vähendada ookeanitankerite kütusekulu ja kliimamõju.
NEW SCIENTIST ⟩ Tuumajäätmete laev heiskas alumiiniumist purje ja kütusekulu kukkus kivina
Pacific Grebe veedab kolm nädalat oktoobrist alates Ühendkuningriigi ranniku lähistel, katsetades 20 meetri kõrgust purje nimega FastRig. Teleskoobina kokkupandav, labasarnane puri kaalub umbes 35 tonni ning seda on mõistlik heisata tuulekiirustel kuni 64 kilomeetrit tunnis (17 m/s), selgitab selle valmistaja, Ühendkuningriigis asuv ettevõte Smart Green Shipping.
Purje eesmärgiks on kasutada seda tankeritel, mis veavad pakendamata kaupu, näiteks teravilja ja kütust, selgitab Smart Green Shippingu esindaja Di Gilpin «See sarnaneb lennuki tiivaga, kuid meenutab ka tuuleturbiini laba,» lisab ta.
Ettevõtte arvutuste kohaselt võiks taoline tehnoloogia vähendada laeva aastast kütusekulu kuni 30 protsenti.
Joseph Banks Southamptoni Ülikoolist, kes kuulub samuti katseprojekti meeskonda, märgib, et Inglise kanalis ja Iiri meres toimuvad testid näitavad, kuidas puri muudab laeva sooritusvõimet ja mõjutab kütusekulu. 2022. aastal näiteks tekitas globaalne laevandustööstus umbes 858 miljonit tonni süsinikdioksiidi, mis ületas lennundussektori heitkoguseid.
Pacific Grebe’i süsteem on veel pilootversioon. Täieliku FastRigi installatsiooni korral paigaldataks mitmele poole laeva kummalegi küljele purjed, mis on igaüks 34 meetri kõrgused, selgitab Gilpin.
Muud ettevõtted katsetavad samuti purjesüsteeme kaubalaevadel. 2023. aastal läks põllumajandusgigandi Cargill poolt prahitud laev Pyxis Ocean merele, varustatuna kahe 37,5-meetrise purjega WindWings, mis vähendasid laeva aastast CO₂ heidet umbes 14 protsenti.
Algselt populaarteaduslikus ajakirjas New Scientist avaldatud artikkel ilmub Postimehes väljaande loal. Inglise keelest tõlkis Kaido Einama.