USA mereväe ja Scrippsi okeanograafiainstituudi ainulaadne ujuv platvorm, Floating Instrument Platform ehk FLIP, pääses viimasel hetkel lammutamisest. Algselt plaaniti laev Mehhikos maha kanda, kuid lõpuks ostis selle disainiettevõte DEEP.
Maailma kummalisim laev päästeti viimasel minutil lammutamisest
FLIP on kahtlemata üks omapärasemaid laevu, mis kunagi ehitatud, meenutades hiiglaslikku terasvarrega sparglit, mille otsa on lisatud laevanina. Ameerika Ühendriikide merevägi ehitas FLIPi algselt UUM-44 SUBROCi (SUBmarine ROCket) allveelaevavastase relva arendamiseks. Selleks oli vaja koguda veealust akustilist andmestikku paljudest erinevatest sügavustest korraga.
Lahendus oli 700-tonnise kogumahuga ja 108 meetri pikkune ja 8 meetri laiune pargas, mille külge kinnitati hüdrofonide ja muude sensorite süsteem. Kui FLIP pukseeriti sobivasse kohta, täideti ühe otsa ballastitünnid, misjärel platvorm pööras end vertikaalasendisse, ulatudes rekordilised 91 meetrit allapoole.
1960. aastal töösse võetud veidra välimusega alus, mis korduvalt põhjustas valehäireid uppuvast laevast, osutus väärtuslikuks ujuvlaboriks ja oli kasutusel kuni 2023. aastani. Seal olekski FLIPi lugu pidanud lõppema, kuid viimase hetke sekkumine muutis seda käiku.
FLIPi unikaalne ülesehitus pakkus väljakutseid ka laevaelule. Pukseeritavas horisontaalasendis muutus FLIPi siseruum justkui lõbustuspargi kummituste toaks, kus uksed ja seinad olid ebatavalistes kohtades. Kaheksa meeskonnaliiget ja kuni 11 teadlast pidid arvestama, et kraanikausid olid seintele kinnitatud kahe nurga all ning tualettruumid vajasid spetsiaalseid lahendusi.
FLIP lõpetas teadustööd 2017. aastal. Kuigi vahepeal kaaluti laeva põhjalikku renoveerimist, jäi plaan ära vajaliku 8 miljoni dollari puudumise tõttu ning laev kõrvaldati teenistusest 2023. aastal.
DEEPi asutaja ja tegevjuht Kristen Tertoole kuulis plaanist laev maha kanda ja seadis kiiresti kokku meeskonna, et FLIP päästa. Mõne kuu pärast saigi DEEPi meeskond selle ülesandega hakkama. Laev pukseeriti läbi Panama kanali ja üle Atlandi ookeani Prantsusmaale La Ciotati MB92 laevatehasesse, kus järgmise 12–18 kuu jooksul see renoveeritakse ja uuendatakse.
Tertoole selgitab, et FLIP on ikooniline uurimisplatvorm, sest igaüks mereteaduse ja inseneriteaduse valdkonnas teab sellest ja paljudel on alusega seotud mälestusi. Eesmärk on laev uuesti vette lasta juba 2026. aasta alguses ja Tertoole sõnul on paljud okeanograafia- ja uurimisgrupid juba ühendust võtnud.
Allikas: Newatlas