USA kosmosevägede (Space Forces) saladuselooriga varjutatud kosmoselennuk X-37B on praegu tegemas oma viimase, kümme kuud kestnud missiooni raames uusi manöövreid, mis võivad aidata ümber kujundada tulevasi kosmoseaparaate ja panna need uutmoodi liikuma. Nii USA kui Hiina on hoidnud taoliste lennuki ja kosmoselaeva vahepealsete sõidukite projektid suure saladuskatte all ning niisamuti nendega tegelevad militaarjõud.
USA salajane lennuk on juba seitsmendal kosmoselennul ja nüüd tehakse sellega midagi tavatut (3)
Kosmosevägede salastatud kosmoselennuki X-37B on ehitanud Boeing algselt juba 2010. aastal, kuid seda ehitatakse pidevalt ümber ja täiustatakse vastavalt uute missioonide vajadustele. Korduvkasutatav lennuvahend on toiminud Pentagoni ja NASA uute ja üsna tihti salastatud tehnoloogiate katseplatvormina.
Praegune missioon krüptilise nimega OTV-7 algas detsembris ja selle eesmärk on katsetada tulevikus kasutatavaid kosmosetehnoloogiaid. Kuigi missiooni paljud üksikasjad on täielikult salastatud, avaldasid kosmoseväed hiljutises pressiteates haruldase pilguheidu X-37B uusimale ettevõtmisele, paljastades, et kosmoselennuk valmistub sooritama aeropidurduse manöövrit.
Uued pidurid
Kuigi see on X-37B jaoks uus liigutus, on NASA ja teised kosmoseagentuurid aeropidurdust katsetanud juba aastaid. See tehnika hõlmab mitmeid möödalende, mis kasutavad manööverdamiseks Maa atmosfääri ülemiste kihtide hõõrdejõudu.
Kui see õnnestub laitmatult, saab niimoodi X-37B orbiiti muuta, kasutades minimaalselt kütust. Tulevikus oleks see kasulik ka teistele lennuvahenditele.
Ameerika Ühendriikide Kosmoseväe operatsioonide juht kindral Chance Saltzman märkis samas pressiteates, et see manööver on kosmosevägede jaoks oluline verstapost, kuna teenistus otsib võimalusi laiendada oma oskusi ja suutlikkust uues väljakutsuvas valdkonnas.
Kosmoselennuk kasutab aeropidurduse manöövreid, et muuta oma orbiiti ja siis hävitada oma teenindusmoodul enne missiooni lõplikku täitmist. Kosmoseväed ei avaldanud aga mingeid üksikasju selle kohta, millal toimub korduvkasutatava osa Maale naasemine ja mis katsetusi sama lennu ajal veel tehakse.
Ka satelliidid saavad kasu
USA Kosmosejõudude katsetatud manöövrid on väga vajalikud ka uutel nii-öelda dünaamilistel kosmosemissioonidel, kuna ka satelliidid peaksid suutma vajadusel manööverdada ohtude eest või nende objektide suunas, mida operaatorid soovivad lähemalt jälgida.
See lähenemine erineb praegustest kosmoseaparaatidest, millest enamik on mõeldud jääma oma teenistuse jooksul kogu ajaks kindlasse orbiidipositsiooni.
Sellepärast ongi praegustel kosmoseaparaatidel üsna piiratud kütusevarud ja nende kütusepaagid pole ette nähtud kosmoses tankimiseks, kuid selle kütusetarkvaraga peab saama teha hädapäraseid kriitilisi liigutusi, näiteks kosmoseprügi eest kõrvale põiklemisel või aja jooksul madalamale laskunud kosmoselaeva kõrgemale tagasi suunamisel.
Kosmosevägi uurib aga enda jaoks uusi kosmoseaparaatide disainilahendusi, mis hõlmavad ka suuremaid kütusepaake ja tankimis- või hooldusporte ning muid orbiidile saadetavaid tugitaristuid, mis aitaksid satelliite teenindada.
USA õhujõudude sekretär Frank Kendall märkis, et X-37B manöövrid võivad oluliselt mõjutada kosmoseväe navigatsioonivõimekust tulevikus.
Salatsevad kõik
Kosmoseväed on oma katseaparaadi suhtes hoidnud üsna salajast joont, varjates selle võimeid ja tehnilisi detaile, kuna see konkureerib Hiinaga järgmise põlvkonna korduvkasutatavate kosmoselaevade väljatöötamisel. Jätkuvalt pole selge, millised need uued tehnoloogiad täpsemalt on või milleks neid kasutatakse.
Kosmoselennuk on hübriid kosmoselaeva ja lennuki vahel, mis suudab jõuda Maa orbiidile ja maanduda horisontaalselt nagu lennuk, suurendades seeläbi korduvkasutamise võimaluis ning sarnanedes kunagistele kosmosesüstikutele. Hiina on samuti katsetamas oma sarnast kosmoselennukit Shenlong, mis lõpetas hiljuti oma kolmanda missiooni pärast 268 päeva orbiidil viibimist. Ka Hiina hoiab oma korduvkasutatava kosmoselaeva detaile suures saladuses.