Šveitsis Genfis toimub täna pidulik Eesti lipuheiskamise tseremoonia Euroopa Tuumauuringute Organisatsiooni (CERN) täisliikmeks saamise puhul. Ühtlasi tähendab see Eesti teaduse jaoks aastakümneid kestnud jõupingutuste triumfi ja uute teadusväravate avanemist. CERNi juures tegutseva Eesti teadlaste rühma juht ning keemilise ja bioloogilise füüsika instituudi teadusnõukogu esimees Martti Raidal meenutab, kuidas said alguse Eesti püüdlused saada CERNi liikmeks ja mis nüüd muutub.
Eesti saamine CERNi täisliikmeks on ühe pika 20-aastase protsessi lõpptulemus. Umbes 20 aastat tagasi, aastal 2004 KBFI (Keemilise ja Bioloogilise Füüsika Instituut) koostöös haridus- ja teadusministeeriumiga hakkas CERNis toimetama. Aastal 2004 oli esimene kord, kui ministeerium eraldas selleks raha. Me hakkasime seal koolitama suveüliõpilasi. Meie teadlased hakkasid seal käima. Ja panime alguse koostööle. See koostöö on 20 aastaga laienenud ja tekkis vajadus muuta see ametlikuks.
Alguses töötasime CMSi (Compact Muon Solenoid) eksperimendi juures. Tegime teadust. Aga CERN ei ole ainult teaduskeskus. CERN on ka väga suur tehnoloogiakeskus. Nagu kõik teavad, World Wide Web – WWW, mida me kõik kasutame, on tegelikult CERNi leiutis. Ja oli vaja seda koostööd laiendada, sest CERN pakub lisaks teadusele tehnoloogiaalaseid võimalusi. Pakub Eesti inseneridele koolitust ja koostöövõimalusi. Ja pakub ka firmadele võimalusi, mis saavad sealt hankeid ja ligipääsu kõrgtehnoloogiale. Seetõttu ongi Eesti riik pidanud vajalikuks astuda CERNi liikmeks ja see liikmesuse protsess sai sel aastal tehtud ning CERNis lehvib nüüd Eesti lipp.
Kui palju edulugusid Eestisse tänu CERNile jõudnud on, isegi siis, kui Eesti polnud veel täisliige?
Neid edulugusid on päris mitu. Näiteks üks väga hea edulugu on see, et CERNis on käinud täiendõppel väga suur hulk Eesti gümnaasiumide füüsikaõpetajaid, ehk meie oleme andnud väga suure panuse, et füüsika Eesti koolides veel kestaks ja et seda õpetatakse. Esmapilgul tundub, et see asi ei ole teadusasutusega seotud, aga see motiveerib Eesti õpetajaid väga oma tööd tegema.