Moodne linn on keerukas ja mitmekülgne nähtus. Mõistmaks selle tähendust süvitsi, tuleb tegeleda ka teemadega, millele uurijad tavapäraselt suuremat tähelepanu ei osuta. Üks selline on linnaöö.
Moderniseerumisajal ehk ajajärgul 19. sajandi lõpust teise maailmasõja alguseni oli öösel avalikus linnaruumis märksa vähem inimesi ja liikumist kui praeguses, kuid mõningad ametimehed viibisid seal ka alaliselt. Domineerisid laternasüütaja-öövaht (hiljem ainult laternasüütaja rollis), politseinik, voorimees ja taksojuht. Muidugi oli öiseid ametimehi veel, nt mustusevedajad ehk sibid ehk öökastimehed ja valvurid, ent nende osa ei olnud kaugeltki võrreldav eelmainitute omaga. Kõiki nelja ametimeest kohtas ka väiksemates asulates, kuid ennekõike seostusid nad just linnaga. Seetõttu oli neil väga tähtis osa selles, kuidas inimesed linna tajusid ja kasutasid. Kui politseitöö välja jätta, on nimetatud ametimeestest suhteliselt vähe teada, mistõttu on tegu tänuväärse uurimisobjektiga.
Need ametid osutavad ööajal esile kerkivale vajadusele valgustuse, korra ja sõiduvõimaluste järele. Korda ja transporti on tulnud tagada vanadest aegadest peale. Õigupoolest ka linnavalgustust, kuid gaasi- ja elektrivalgus ning mootorsõidukid seostuvad tehnilise progressi ja modernsusega.
Lülitudes öistele rütmidele
Päeva ja ööd on pikka aega nähtud vastandatuvatena. Selle mõõdet annab hästi edasi tõik, et ööpäeva kahe osa või ajarežiimi vahele asetus ühest režiimist väljajuhatav ja teise režiimi sissejuhatav vaheaeg, mida nimetatakse videvikuks (ka eha või hämarik). Piirina öö ja päeva vahel andis see märku, et päevane asjalikkus ja tegutsemine peab loovutama koha rahule ja eripärastele sotsiaalsuse vormidele, mis tööajal polnud võimalikud. Niisiis pihustus osa päeval kehtivatest piiridest öö tulekul, kuid ööajalgi olid oma piirid, millest oli arukas kinni pidada.