Nagu Clarksoni farmi ökovaib: mees tegi traktorijuppidest abimootoriga ratta

Copy
Kenny Paton valmistas unikaalse mootorratta, mis on kokku pandud vanadest traktoriosadest.
Kenny Paton valmistas unikaalse mootorratta, mis on kokku pandud vanadest traktoriosadest. Foto: Patonmachines

Ei juhtu just iga päev, et näed mootorratast, mis on kokku pandud vanadest traktoriosadest. Uus-Meremaalt pärit leiutaja Kenny Paton valmistas unikaalse mootorratta nimega Penny Farming, millel on hiiglaslik esirehv ja lenksu asemel rool.

Paton, kes töötab Paton Machines'is, kasutas oma mootorratta- ja traktorihübriidi loomiseks kõike, mida oma kuurist leidis – metallijäätmeid ja erinevate põllumajandusmasinate osi. Penny Farming on inspireeritud 1870ndatel populaarseks saanud penny-farthing jalgrattast, millel oli suur esiratas ja väike tagaratas. Patoni versioon on aga mootoriga ja palju suurem, mis teeb kukkumise korral selle palju ohtlikumaks.

Masina kõige silmatorkavam omadus on tohutu traktori rehv esirattal, mis on kinnitatud kohandatud rummu külge, mille Paton ehitas vanametallist ja õlitrumlitest. Tagaratas on palju väiksem ja selle võttis ta pisemast rattast, millel on samuti traktorirehv. Ratas on mootoriga ühendatud suure rihma abil.

Penny Farming on inspireeritud 1870ndatel populaarseks saanud penny-farthing jalgrattast.
Penny Farming on inspireeritud 1870ndatel populaarseks saanud penny-farthing jalgrattast. Foto: Wikimedia Commons / ŠJů (cs:ŠJů)

Mootor ja jõudlus

Mootorratast meenutava masina toiteallikaks on umbes 60 aastat vana 80-hobujõuline mootor, mis asub tagaratta juures. Kuigi mootor on vana, toodab see siiski piisavalt jõudu, et masina liikuma panna. Patoni hinnangul võib see monstrum saavutada umbes 3600 pööret minutis ja tippkiiruse 24 kilomeetrit tunnis, mis on päris kiire, arvestades, et tegemist on sisuliselt metalltüki ja väga erineva suurusega ratastega.

Sõiduki juhtimine

Sõiduki juhtimine on samuti eriline – juhtraua asemel on kasutatud suurt rooli, mis keerab esiratast kaablite ja rihmarataste abil. See muudab mootorratta juhtimise veidi vähem täpseks, mis omakorda lisab sõidule põnevust, kuna tasakaalu hoidmine on kriitilise tähtsusega. Gaasipedaal on pandud rooli taha ja seda liigutatakse kangiga.

Üks suur väljakutse penny-farthing jalgrataste puhul oli alati tasakaalu hoidmine ja peale- või mahaminek liikumise ajal. Paton on selle lahendanud kokkupandavate stabilisaatorratastega, mis vajuvad alla, kui mootorratas peatub. Kuid kui tee kaldub, kipuvad stabilisaatorid ratast küljele kallutama, mis võib kõrgel istmel istudes tekitada üsna närvekõditava tunde.

Tulevikuplaanid

Paton on kulutanud umbes kaks aastat selle masina ehitamisele ja töötab hetkel masina ülekandesüsteemi tugevdamise ja mootori testimise kallal. Tema sõnul on Penny Farming hoolimata oma massiivsest välimusest kerge, kuid ametlikud kaalunäitajad pole veel saadaval. Paton plaanib oma väljamõeldud mootorratast peagi reaalsetes oludes testida ja pole kahtlust, et sellest tuleb üks lõbus sõit.

Kenny Paton on loonud oma kätega teisigi põnevaid masinaid. Näiteks allolevas videos näha olev aiakäru, mida lükkab tagant tasakaaluliikur või isesõitev muruniiduk ja palju muud põnevat, mis annab aimu, et tegu on andeka leiutajaga.

Allikas: newatlas.com

Tagasi üles