Aastal 2019. iduettevõtete konkursil Prototron võitjaks kroonitud UP Catalyst künnab tööstusetehnoloogia maastikul suuri vagusi. Hiljuti kaasas ettevõte Berliini kliimatehnoloogia riskikapitalifond Extantia abil 6 miljonit eurot tootmise skaleerimiseks ja kunagi Tartu ülikooli abil käima lükatud hargettevõte liigub suurte sammudega edasi oma missioonis - juhtida maailma jätkusuutliku süsiniku poole.
Läheme külla ja vaatame lähemalt, millega tegemist on ja mis on ettevõtte lähiplaanid.
UP Catalyst asutaja ja tegevjuht Gary Urb võtab teadustoimetuse delegatsiooni lahkesti vastu nüüdseks Tehnopoli teadus- ja ärilinnakus tegutseva UP Catalysti laboriruumides ja teeb põhjaliku ringkäigu keerulisi analüüsi- ja katseseadmeid täis ruumides, ning lubab viia hiljem ka Iru soojuselektrijaama kõrval asuvasse tootmishoonesse, kus süsiniknanotorusid ja grafiiti suuremas mahus sünteesitakse. Väga põnev.
Urb alustab grafiidi kasutamise ja tootmise hetkeseisu ja tulevikuväljavaadete analüüsiga, mis toimub slaidshowna, kuid slaidid on koridori seinal eksisteerivad klaasitud plakatid. Nendelt saame teada, et süsinikul põhinev grafiit on maailma energiasektoris ülihinnatud materjal, mida pannakse näiteks elektriautode akudesse, mille järele nõudlus kasvab igal aastal hüppeliselt. Kuid veelgi põnevam on grafiidi kasutamine näiteks pooljuhtides, mille järele kasvab tarvidus täpselt sama kiiresti. Nendega koos kasvab vajadus ka grafiidi järele.
Grafiit, mida iga koolilaps tunneb pliiatsi südamikuna, on tegelikult palju enamat. Küsimusi tekib järjest juurde. Miks siin toodetud grafiit on hea ja parem kui mujal maailmas toodetav grafiit? Kuidas meil grafiiti toodetakse? Kas toomistsükkel on jätkusuutlik ja on maakerale laias plaanis sõbralikum, kui teiste ainete tootmine, mida akudes kasutatakse?
Urbi sõnul on täna meil probleemiks CO₂ emissioon. Ja üks lahendus sellele on erinevaid tehnoloogiaid elektrifitseerida. Näiteks elektriautod ja nende akud, kuhu energiat salvestada. Euroopas on plaanide järgi üle 50 gigatehase, et akusid hakata ise valmistama. See peaks aastas katma ära 18 miljoni elektriauto vajaduse.