TalTechi magistritöö uuris, mida tahab IT-töötaja

Copy
Konkurents talentide pärast on IT alal endiselt tihe. Ettevõtjad peavad teadma, mida töötajad tahavad, et seda pakkudes neid juurde leida ja olemasolevaid mitte kaotada. Magistritöö uuriski täpsemalt, mida nad vajavad.
Konkurents talentide pärast on IT alal endiselt tihe. Ettevõtjad peavad teadma, mida töötajad tahavad, et seda pakkudes neid juurde leida ja olemasolevaid mitte kaotada. Magistritöö uuriski täpsemalt, mida nad vajavad. Foto: Mizuno K / Pexels
  • TalTechi magistritöö jagab IT-ettevõtjatele soovitusi.
  • Märgata tuleks ka juba olemasolevaid töötajaid.
  • Noori huvitab raha veidi enam.

IT-sektor on muutumas üheks olulisemaks valdkonnaks, mistõttu on ka sealsete töötajate ootused-vajadused kerkinud ühiskonnas aktuaalseks teemaks. „Konkurents talentide pärast on äärmiselt tihe,“ tõdeb TalTechi värske magister Laura Lattik.

Just sel põhjusel keskendus Lattik oma hiljuti kaitstud magistritöös IT-sektori töötajatele, et välja selgitada nende ootused tööandjatele ja analüüsida nende rahulolu tööandja pakutavate hüvede suhtes. «Tulemused olid kohati ootuspärased, kuid samal ajal mõnevõrra üllatavad,» avaldab Lattik.

Märgata tuleks ka juba olemasolevaid töötajaid

Kuna IT-sektorit on peetud üheks enimtasustatavaks valdkonnaks, tõusidki Lattiku sõnul esimesena esile konkurentsivõimelise palga ootused. Lisaks sellele mängivad olulist rolli tööandja valikul paindlik töökorraldus ja edasised arenguvõimalused.

«Eriti olulised on sellised teemad nagu konkurentsivõimeline palk, töö- ja eraelu tasakaal ning karjäärivõimalused, sest need mõjutavad otseselt töötajate motivatsiooni ja lojaalsust,» rõhutab Lattik.

Selles kontekstis on tema sõnul hädavajalik mõista IT-sektori töötajate ootusi ja hinnanguid, et ettevõtted saaksid luua tingimused, mis ei meelitaks ligi ainult uusi talente, vaid hoiaks ka olemasolevaid spetsialiste rahulolevana ja motiveerituna.

IT-töötaja ei olegi introvert, nagu tihti arvatakse

«Kuigi IT-inimesi on sageli stereotüüpselt peetud pigem introvertideks,» ütleb Lattik, «kes istuvad ainult arvuti taga, siis uuringust selgus, et tegelikult on tegu küllaltki suhtlemisaltide inimestega, kes hindavad märkimisväärselt kõrgele kohale suhteid kolleegide ja juhtidega ning on valmis rõõmuga oma teadmisi teistega jagama.»

Niisiis võib öelda, et üha enam tuleb tööandjatel panna IT-sektoris rõhku paindlikkusele, töötajate rahulolule ja professionaalsele arengule, mis sunnib ettevõtteid oma väärtuspakkumisi pidevalt kohandama.

Reaalsus ei vasta alati ootustele

Ootused ja reaalsus ei lähe siiski alati kokku.

«Siinkohal valitseb IT-sektoris suur lõhe. Just seetõttu tasub tööandjatel nende tulemustega tutvuda, et kujundada ootustele vastavaid väärtuspakkumisi. Paratamatult on ootused läbi aja pidevas muutuses ning hüvede pakette ja väärtuspakkumisi tuleb aeg-ajalt kohandada. IT-spetsialistid ootavad tööandjatelt mitte ainult head palka, vaid ka võimalusi isiklikuks ja professionaalseks arenguks ning töö- ja eraelu tasakaalu,» räägib Lattik.

Noori huvitab raha veidi enam

Struktureeritud ankeetküsimustiku kaudu kogutud andmeid analüüsis Lattik ka mitmete demograafiliste näitajate alusel. Võrreldes nooremaid IT-sektori töötajaid natuke vanematega, tuli välja, et noorem vastajate grupp (21-39aastased) hindasid olulisemaks majanduslikke hüvesid, samal ajal kui 40-aastased ja vanemad väärtustasid tööandja puhul pigem töö eripära, selle huvitavust ja sotsiaalseid väärtusi.

«Samuti selgus uuringust seaduspära: kõrgem töötasu = kõrgem rahulolu tööandja poolt pakutavate hüvede osas,» tõdeb Lattik.

Kuus ettepanekut IT-ettevõtetele

Magistritöö uuringu põhjal toob Lattik seega tööandjate jaoks välja kuus mõtet, millele soovitab tänases IT-sektori olukorras tähelepanu pöörata.

  1. Konkurentsivõimeline töötasu, mis ületab turu keskmist, pakub töötajale kindlustunnet ja kasvatab spetsialistide lojaalsust.
  2. Paindlik töökorraldus – seda nii kodukontori kui tööaegade suhtes. Uuringust selgus, et nii mõnedki IT-valdkonna töötajad eelistavad oma tööd teha pigem õhtustel aegadel.
  3. Selgelt välja toodud karjäärivõimalused ja regulaarsed koolitused.
  4. Positiivne töökultuur – millised on inimesed, väärtused ja kaasamisvõimalused teie ettevõttes.
  5. Tervise- ja heaoluprogrammid – tänapäeval vaat et hügieenifaktoriks saanud Stebby ja parematel juhtudel ka tervisekindlustus.
  6. Sotsiaalne vastutustundlikkus – mil määral panustab ettevõte ühiskonda?

«Loomulikult tasub meeles pidada, et ootused võivad isikupõhiselt erineda, seega oma töötajate hoidmiseks soovitan personaalselt suhelda. Suures pildis on aga just eelpool nimetatud tegurite kommunikeerimisel võimalik tulemuslikumalt IT-valdkonna spetsialiste tööalaselt kõnetada,» nendib Lattik.

Loe Laura Lattiku magistritööd «Eesti IT-sektori töötajate ootused tööandja väärtuspakkumisele» TalTechi digikogust.

Tagasi üles