Meteoriit Filipiinide kohal: haruldane juhtum, kui kokkupõrge ennustati ette (2)

Foto: YouTube / Marvin Coloma

Kolmapäeva õhtul süttis Filipiinidel asuva Luzoni saare kohal umbes ühe meetri läbimõõduga väike meteoriit. Paljud inimesed nägid, filmisid ja pildistasid seda taevalikku vaatemängu. See oli alles üheksas kord ajaloos, kui meteoriit avastati enne Maaga kokkupõrget.

Asteroidi 2024 RW1 jälgiti enne kokkupõrget, mis näitab, et kokkupõrke aega ja kohta oli võimalik ette ennustada. Objekti avastas umbes 11 tundi enne kokkupõrget Catalina Sky Survey vaatleja Jacqueline Fazekas.

Kuigi see kosmosekivi ei olnud üheksast varem tuvastatud asteroidist kõige suurem, oli see kindlasti kõige kiirem, liikudes läbi atmosfääri kiirusega 20,8 kilomeetrit sekundis ja põledes eredalt Filipiinide mere poole sööstes.

Selle aasta alguses kukkus Maale kaheksas objekt, mille kokkupõrget ennustati. See oli umbes poole väiksem kui 2024 RW ja mõned selle fragmendid leiti Berliini lähedalt. Seitsmendat tuvastatud objekti nähti Lääne-Euroopa taevas peaaegu aasta varem.

Viimase kümnendi jooksul on maakera kaitsega seotud meetodid teinud märkimisväärseid edusamme. Teleskoopvaatluste andmeid saab kiiresti saata algoritmidele, mis suudavad ennustada kokkupõrke tõenäosust, nagu seni toimunud üheksa juhtumi puhul. Õnneks on kõik need juhtumid olnud pisikesed, väiksemad kivid, mis tekitasid heleda tulekera ja jätsid endast maha mõned tükid.

2013. aasta veebruaris põles Venemaa kohal kurikuulus Tšeljabinski meteoriit. Kokkupõrke lööklaine tekitas ulatuslikke kahjustusi ja vigastas 1613 inimest, kuid õnneks ei olnud neist ükski surmaga lõppev. Too kosmosekivi oli küll palju suurem – peaaegu majasuurune. Kuid võime ennustada, kas mingi piirkond on ohus, võib tulevikus päästa lugematul hulgal inimelusid.

Võib-olla õnnestub ükspäev peatada isegi suuremad asteroidid enne, kui nad siia jõuavad. NASA DART-missioon tõestas kaks aastat tagasi, et suudame muuta asteroidi kurssi, kuid selleks on vaja saada võimalikult palju eelhoiatusi. Seega on pidev valvsus ja spetsiaalsed vaatluskeskused jätkuvalt võtmetähtsusega.

Allikas: iflscience.com