Boeingu ja NASA bosside vahel läks sõnasõjaks – kosmoseagentuur toob käkksõiduki inimtühjalt Maale juba sel nädalal (2)

Boeingu kosmoselaev CST-100 Starliner läheneb rahvusvahelisele kosmosejaamale ettevõtte Orbital Flight Test-2 missioonil. Foto: NASA

NASA tegi nädalavahetusel keerulise otsuse tuua oma kaks hätta jäänud astronauti, Sunita Williamsi ja Butch Wilmore'i, SpaceXi kosmoselaeva pardal tagasi järgmise aasta jooksul, sundides nii Boeingut oma probleemides vaevleva Starlineriga tühjalt tagasi tulema.

See vaene kosmoselaev koges mitmeid tõrkeid oma tõukurites nii enne kui ka pärast teekonda rahvusvahelisse kosmosejaama (International Space Station ehk ISS), mis sundis NASAt otsima alternatiivset võimalust oma meeskonna tagasi toomiseks.

See oli saatuslik hoop, mis pidi Boeingule suure šokina mõjuma.

New York Posti andmetel oli Boeing selle otsuse pärast väga vihane. Koosolekud olid «kuumad» ja tõid kaasa juhtide kisa ja vaidlusi, nagu üks NASA juht anonüümselt väljaandele teatas.

Allikas ütles, et Boeing polnud rahul ja tegi selle ka NASA-le selgeks. Ta märkis, et kui juhtuks katastroof, oleks teemaks, et NASA tappis kaks astronauti, mitte et Boeing tappis kaks astronauti. Seega on parem olla ettevaatlik kui hiljem kahetseda.

Boeingu kommertskosmoseprogrammi juht Mark Nappi püüdis hoida asju ametlikus kirjas töötajatele suhteliselt rahulikuna, öeldes, et kuigi otsus polnud see, mida nad lootsid, on nad valmis tegema kõik vajaliku, et toetada NASA otsust. Ta lisas, et ta usaldab oma meeskonda täielikult, et valmistada Starliner ette turvaliseks ja edukaks mehitamata tagasipöördumiseks.

Varem sel nädalal ütles üks Boeingu töötaja New York Postile, et meeskond tundis end NASA teadaande järel alandatuna, viidates sellele, et ettevõte on viimastel aastatel olnud suurte kriiside keskmes. Ta märkis, et see olukord on teinud asja veelgi hullemaks.

On ilmne, et see vahejuhtum on lõhestanud suhted NASA ja tema ühe suurima töövõtja vahel. NASA juht kinnitas, et Boeing oli veendunud, et Starliner on piisavalt heas seisukorras, et astronaudid koju tuua, kuid NASA oli selles küsimuses eriarvamusel. Ta lisas, et Boeing oli NASA arvates olnud äärmiselt vastutustundetu.

See on Boeingule suur tagasilöök ja jääb ebaselgeks, mis saab edasi, kui kosmoselaev lõpuks naaseb. Mõned eksperdid oletavad, et ettevõte võib projektist täielikult loobuda. Kui Boeing siiski otsustab edasi liikuda, peab see tegutsema kiiresti, sest ISSi tegevus on plaanis umbes viie aasta pärast lõpetada.

NASA teatas, et Starliner teeb oma mehitamata tagasipöördumise katse 6. septembril. Meeskonnad suudavad vajadusel juhtida kosmoselaeva kaugjuhtimise teel kõigi vajalike manöövrite läbiviimiseks turvaliseks lahtihaakimiseks, taassisenemiseks ja langevarjudega maandumiseks Ameerika Ühendriikide edelaosas.

Sõltumata sellest, kuidas Starliner oma laskumisega hakkama saab, on Boeingu esimene mehitamata katselend juba olnud ettevõtte jaoks katastroof – ja eelseisvad arutelud Starlineri tuleviku üle jäävad tõenäoliselt sama pingeliseks.

Allikas: Futurism