Kas universumil on keskpunkt ja kui on, siis kus see on? (3)

Virgo galaktikaklastrisse kuulub üle 1000 galaktika.
Virgo galaktikaklastrisse kuulub üle 1000 galaktika. Foto: NASA

Kas olete kunagi kohtamas käinud nartsissistiga või töötanud kellegi sellisega, kes käitub nii, nagu oleks ta universumi keskpunkt? Võib-olla olete isegi kasutanud väljendit: «Ta arvab, et on universumi keskpunkt.» Kuid tegelikult ei ole see mõte täiesti väär. Igal inimesel on tõepoolest õigus väita, et ta on universumi keskpunkt, mitte ainult metafooriliselt, vaid ka füüsiliselt. Mingis mõttes puudub universumil keskpunkt, kuid teisest küljest võib öelda, et iga koht, kus keegi asub ja vaatleb, on universumi keskpunkt.

Lühike ülevaade meie kohast universumis

Inimkond võib olla üsna nartsissistlik liik, mistõttu pole üllatav, et suurema osa oma ajaloost oleme uskunud, et asume kõige keskmes. Ajalooliselt on inimesed vaadanud ümbritsevat maailma ja jõudnud järeldusele, et nad elavad lameda Maa keskpunktis, ning et Päike, planeedid ja tähed tiirlevad nende ümber.

Vanaaja teadlased lükkasid selle lameda Maa idee ümber juba ammu enne seda, kui oli võimalik pilditöötlusega manipuleerida laeva kaugusesse kadumist, mis näitas Maa kumerust. Kuid idee, et kõikidel asjadel peab olema keskpunkt ja et meie asumegi suisa loomulikult seal keskpunktis, oli nii sügavalt juurdunud, et veel tuhandeid aastaid usuti siiralt: kõik tiirleb ümber Maa.

Raskelt kättevõideldud Koperniku revolutsioon nihutas Maa keskpunktist küll ära, kuid mõnda aega peeti Päikest siiski universumi südameks. Alles siis, kui avastati, et Linnutee tiheneb Amburi suunas, alandati Päike tagasi üheks tagasihoidlikuks täheks galaktika äärealadel.

1920ndatel aastatel, kui astronoomid mõistsid, et Linnutee on vaid üks lugematutest galaktikatest, pidi inimkond leppima tõsiasjaga, et meie asukoht pole midagi erilist.

Tagasi keskmesse

Sel hetkel oli siiski loomulik mõelda, et universumil on mingi keskpunkt, isegi kui see ei asunud meie lähedal. See arusaam raputas filosoofiat ja nõrgendas oluliselt usku religiooni. Kui Maa on väike ja tähtsusetu täpp, on raske uskuda, et universumi looja hooliks meie kummardamisviisidest.

Edwin Hubble, olles eelnevalt kirjeldanud Linnuteed kui tavalist galaktikat, märkas, et mida kaugemal meist mingi galaktika asub, seda kiiremini see meist eemaldub. Kui kõik eemaldub meist ühtlaselt igas suunas, kas me oleme tõesti universumi keskpunktis? Võib-olla oleks mõni sotsiaalse ärevuse all kannatav inimene jõudnud järeldusele, et meie, või vähemalt meie galaktika, on sooritanud mingi kohutava patu ja keegi ei taha olla meie lähedal. Kuid selleks ajaks oli teaduslik mõtlemine juba edasi arenenud.

Peame universumit teisiti mõistma. Kasutades täispumpamise analoogiat, kus universum paisub nagu õhupall, mille kõik punktid eemaldavad üksteisest, võib see aidata esialgses mõistmises, kuid on samas ka eksitav. Universumil pole ääri, nagu õhupallil on kest, mis viitaks keskpunktile. See pole täiuslik analoogia, kuid mõte, et universumil peab olema keskpunkt, on sarnane meie esivanemate arusaamaga, et nende maalapp oli Maa keskpunkt. Sellel oli mõte, kui Maa oli lame, kuid ümmarguse Maa pinnal pole ühtegi punkti, mis oleks selle keskpunkt.

Maal on muidugi keskpunkt, kuid keegi ei ela seal. Universumi olemus on nii erinev meie igapäevastest objektidest, et meil puuduvad paremad metafoorid selle kirjeldamiseks. Kuid kosmoloogid on kindlad, et universumil pole Maaga võrreldavat keskpunkti. Samuti ei toimunud Suurt Pauku ühes kindlas kohas – see juhtus kõikjal.

Teisest küljest on suur osa universumist meie eest varjatud. See varjatud universum on nii kaugel, et valgust pole alates universumi loomisest meieni jõudnud. Seda osa, mida me näeme, nimetatakse vaadeldavaks universumiks – alaks, mis on piisavalt lähedal, et valgus on suutnud meieni jõuda umbes 14 miljardi aasta jooksul alates Suurest Paugust. Võib eeldada, et vaadeldav universum on kera, mille raadius on 14 miljardit valgusaastat, kuid ruumi paisumise tõttu on see raadius tegelikult umbes 45 miljardit valgusaastat.

Valguse kiirus tähendab, et me näeme võrdsele kaugusele igas suunas, kui mõni väga kummaline vaatlus juhtumisi õigeks ei peaks osutuma. Seega, vaadeldava universumi osas oleme tõepoolest keskpunktis.

Lõpuks on nartsissistidel õigus, et nad on oma universumi keskpunktis, kuid nad eksivad, kui kohtlevad kõiki teisi perifeerias asuvatena. Teaduslikult ja moraalselt on igaüks oma universumi keskmes ning ulatuses, kus need kattuvad, peame kõik austama üksteise tõde.

Allikas: IFLScience