Boengi kobarkäkk kosmoses Ilmnes järgmine aps, mille tõttu kosmosesse viidud astronaudid ei pruugi Maale jõuda (2)

Copy
Astronautide Suni Williams ja Butch Wilmore on alates juuni algusest olnud Rahvusvahelises Kosmosejaamas (ISS) lõksus.
Astronautide Suni Williams ja Butch Wilmore on alates juuni algusest olnud Rahvusvahelises Kosmosejaamas (ISS) lõksus. Foto: NASA

NASA seisab keerulise valiku ees, hinnates riske, mis on seotud astronautide Suni Williamsi ja Butch Wilmore'i tagasitoomisega Maale pärast seda, kui nad on alates juuni algusest olnud Rahvusvahelises Kosmosejaamas (ISS) lõksus.

Nende sõiduk, millega nad rahvusvahelisse kosmosejaama lähetati, Boeingi Starliner, on olnud täis tehnilisi probleeme ja kosmoseagentuur välja töötanud mitmeid hädaolukorra kavasid, kuid kõik need plaanid on seotud märkimisväärsete riskidega.

Kuigi NASA ja Boeing kinnitavad, et Starliner on valmis tooma astronaudid hädaolukorras Maale, hoolimata võimalike tõukurmootrites leitud riketest, võivad isegi alternatiivsed sõiduvõimalused Williamsi ja Wilmore'i jaoks ohtlikud olla.

Üks peamine probleem on see, et Starlineri skafandrid ei sobi kokku SpaceX-i Crew Dragon kosmoselaeva ülikondadega. See tähendab, et kui nad peaksid naasma kosmosejaama praegu dokitud SpaceX kapsli pardal, mis on üks NASA kaalutavatest päästeplaanidest, teeksid nad seda ilma kosmoseülikondadeta. NASA kinnitas eelmisel nädalal toimunud telekonverentsil, et see on kahetsusväärne reaalsus, mis tõenäoliselt mõjutab eelseisvat otsust.

Kosmoseülikonnad, mida kasutatakse stardil ja Maa atmosfääri sisenemisel (launch and entry) ja sõidukisiseste tegevuste (intravehicular ehk IVA) käigus, ei ole samad, mis sõidukiväliste tegevuste jaoks (extravehicular activity ehk EVA). Neid kantakse ennetava meetmena juhuks, kui kosmoselaeva kabiini rõhk langeb, ning need võivad olla elupäästvad hädaolukorra puhul. Lisaks aitavad nad temperatuuri reguleerimisel ning mõnikord ka andmete kogumisel ja edastamisel kosmoselaeva tarkvarale.

Kosmoseülikondade ühilduvusprobleemi põhjus tuleneb NASA kommertsprogrammide olemusest, mis rahastas nii Boeingi Starlineri kui ka SpaceX-i Crew Dragoni arendust.

Erinevalt varasematest kosmoselendude ajajärkudest, kus NASA osales süvitsi kogu protsessis, andis NASA seekord eraettevõtetele vabaduse kujundada ja uuendada, järgides laialdasi nõudeid ja ohutusstandardeid. Kuid NASA ei täpsustanud, et kosmoseülikonnad peavad olema ristühilduvad, mis on NASA viis riski kontrollimiseks, hoides võimalused avatud juhuks, kui midagi ühe variandiga valesti läheb. Kuna Boeing ja SpaceX valisid täiesti erinevad disainilahendused, ei saa ühte lihtsalt teise vastu vahetada.

Isegi kui Williams ja Wilmore paigutataks praegu täielikult mehitatud Crew-8 kosmoselaeva pardale, ja neil oleks kuidagi ülikonnad olemas, on kapsel konfigureeritud ainult neljale reisijale, kuigi algselt oli see mõeldud seitsmele. See tähendab, et nende ülikondadel ei oleks kohta, kuhu end ühendada. Crew-8 on hetkel kosmosejaama küljes ning sellega saabus neljaliikmeline meeskond rahvusvahelisse kosmosejaama selle aasta märtsis. Nemad peaksidseniste plaanide kohaselt Maale lahkuma juba septembrikuus.

Õnneks on NASA-l olemas täiesti eraldi võimalus astronaudid Maale tagasi tuua: SpaceX-i eelseisev Crew-9 missioon, mis võiks startida vaid kahe meeskonnaliikmega, jättes ruumi Williamsile ja Wilmore'ile. See võimaldaks neil naasta Maale millalgi veebruaris.

Sellisel juhul saaks NASA lihtsalt saata üles kaks varuülikonda mõlemale astronaudile, muutes selle palju mugavamaks valikuks.

Sõltumata sellest, kas Williams ja Wilmore naasevad Crew-8 kosmoselaevaga või järgmise SpaceX-i lennuga, on tõenäoline, et Boeingi probleemidest räsitud Starlineri vältimine jääb siiski valusaks löögiks. Mammutettevõte ja NASA on kapsli arendamisse investeerinud miljardeid dollareid, seega oleks selle tühjana tagasisaatmine paras lisapauk Boeing'i useladus pihta.

Allikas: Futurism

Tagasi üles