Koolitüdruk leidis rannalt eluka jäljed, kellega ta kindla peale kohtuda ei oleks tahtnud

"Me lihtsalt vaatasime ringi, et näha, mida võiksime leida, kuid me ei arvanud, et leiame midagi," ütleb Tegan rannas, kus avastus tehti. Foto: BBC

Kui 10-aastane Tegan läks koos oma emaga suvisele rannareisile, ei osanud ta aimatagi, et nad astuvad dinosauruste jälgedes. Tüdruk avastas viis hiiglaslikku jalajälge, mida eksperdid peavad enam kui 200 miljonit aastat tagasi elanud camelotia jälgedeks. Paleontoloogid usuvad, et need jalajäljed, mis on kuni 75 cm vahega, kuuluvad suurele taimetoidulisele dinosaurusele hilisest triiase perioodist ning nüüd üritatakse seda ametlikult kinnitada.

Tegan ja tema ema Claire on saanud kinnitust, et nad on tõenäoliselt avastanud ehtsad dinosauruste jalajäljed. Walesi Rahvusmuuseumi paleontoloogiakuraator Cindy Howells märkis, et on üsna kindel, et tegu on dinosauruste jälgedega. Jälgede vaheline ühtlane sammupikkus viitab, et tegemist on sauropodomorpha perekonda kuuluva dinosaurusega.

Just sellise sauruse kivistunud jalajäljed leidiski 10 aastane Tegan.
Just sellise sauruse kivistunud jalajäljed leidiski 10 aastane Tegan. Foto: Wikimedia Commons

Tegani tähelepanuväärne avastus toimus Lõuna-Walesi rannikul, kohas, kus tema ema nooruspõlves elas. Tüdruk, kes oli koos emaga saabunud Pontardawe’ist lähedalasuvale Lavernock Pointi rannale fossiile otsima, oli leiust vaimustuses. Ta selgitas, et nad lihtsalt otsisid, mida nad võiksid leida, ilma suuri lootusi omamata. Jäljed avastati punasest liivakivist rannakivimitel, mis on tuntud oma eelajalooliste leidude poolest.

Paleontoloog Cindy Howells kinnitas, et jälgede ühtlane ja järjestikune asetus viitab kindlalt dinosauruse kõnnakule, lisades, et sellised juhuslikud leiud pakuvad suurt elevust. Tegani ema Claire oli rõõmus, et nende oletus osutus tõeks, ja tundis suurt uhkust oma noore tütre dino-jahikirge nähes.

Mis on camelotia dinosaurus?

Viimane eelajalooline avastus sellel rannikujoonel pärineb saurupoodide perekonda kuuluvast dinosaurusest, kuhu kuuluvad ka pikakaelalised brahhiosaurused ja diplodokused. Cindy Howells usub, et jalajälg kuulub camelotia dinosaurusele, kes elas Euroopa piirkondades. Kuigi camelotia kohta on teada vähe võrreldes tuntumate dinosaurustega nagu stegosaurus ja T-rex, arvatakse, et see taimetoiduline dinosaurus kõndis nii esi- kui tagajalgadel ja kuulus hilisesse triiase perioodi.

Camelotia oli umbes 3 meetrit kõrge ja 4–5 meetrit pikk, varajane sauropodomorf, kellel oli suhteliselt pikk kael ja saba ning kes võis kõndida nii kahel kui neljal jalal.

Cindy Howells on veendunud, et Tegani jalajäljed on seotud esimeste Walesis leitud dinosauruse jälgedega, mis avastati 1879. aastal Porthcawlis. Alates sellest on piirkonnas leitud veel jalajälgi ja luid, sealhulgas 2014. aastal Penarthi rannas avastatud drakoraptori skelett.

Kümmekond aastat tagasi arvati, et Walesis ei ole palju dinosauruste leide, kuid nüüd on avastusi tehtud iga viie kuni kuue aasta tagant, mis näitab, et Walesis elasid dinosaurused pidevalt umbes 15 miljonit aastat.

Cindy Howells selgitas, et dinosauruste ajastul oli Wales kuum ja kuiv ala, mis sarnanes tänapäeva Lähis-Idaga, enne kui meretaseme muutused tõid kaasa troopilised olud, mis olid dinosaurustele soodsamad. Howells, kes on Walesi eelajaloolist ajalugu dokumenteerinud juba 40 aastat, on praegu kirjutamas raportit selle avastuse ametlikuks kinnitamiseks.

Walesi geoloogide ühingu kohalik rühm peab piirkonda Suurbritannia parimaks triiase perioodist pärinevate dinosauruste jälgede leidmise kohaks. Nad soovitavad amatöör-dinojahtijatel otsida jälgi kohe pärast mõõna, kui päike on madalal ja jäljed on paremini nähtavad.

The Dinohuntersit saab vaadata BBCiPlayerist osana sarjast «Our Lives».

Allikas: BBC