VABA AKADEEMIA Tõnu Viik «Miks astronoomidele on vaja tumeainet?»

Reedel, 9. augustil räägib astronoom Tõnu Viik Vabas Akadeemias tumeainest ja selle vajadusest astronoomidele.

Kes esimesena selle vajaduse välja ütles, kas Fritz Zwicky või Jan Oort, polegi ju nii tähtis, aga nad märkasid, et hiiglaslikes tähtede kogumites toimub tähtede tiirlemine ümber kogumi masskeskme palju kiiremini kui kogumi mass lubaks.Astronoomid imestasid, et miks pole need tähed juba ammu kogumitest ära lennanud. Selle seletamiseks jäi üle vaid oletada, et kogumis on massi palju rohkem, kui me näeme. Nii oligi tumeaine sündinud ja algas hoogne jaht sellele nähtamatule ainele, mida on Universumis neli korda rohkem kui nähtavat ainet. Jahivad nii astronoomid kui füüsikud, kuid siiani pole seda imeainet kätte saadud, kuigi hõikajaid «Käes» on mitmeid olnud.

Loeng toimub 9. augustil kell 18.15 Tartu Jakobi kultuurikojas (Jakobi 41).

SA Academia Artium Liberalium ehk Vaba Akadeemia on 2018. aasta algul asutatud ühendus, mis koondab eesti haritlasi: teadlasi, mõtlejaid, intellektuaale ja õppijaid. Akadeemia eesmärgiks on luua tingimused renessansitüüpi haritlasringi tekkimiseks ja kujunemiseks kooskõlas vabade kunstide kontseptsiooniga. Akadeemia asutajateks on Marju Lepajõe, Mihhail Lotman, Ülar Ploom, Hardo Pajula ja Maria-Kristiina Lotman.

Varasemaid Vaba Akadeemia loenguid on võimalik järele vaadata Postimees TV-s.