Näiteks on inimesed sellistes kohtades nagu Küpros ja Liibanon teatanud toidu kohaletoimetamise, sõidu- ja tutvumisäppides näidatud vigasest asukohast. Vahemerel ja Mustal merel sõitvad laevad on tunda saanud, et GPS-vastuvõtjad on valesti teatanud oma asukohast, näidates Liibanoni, Egiptuse või Venemaa lennujaamasid.
Üks levinumaid häirete mõjusid on olnud aga tsiviillennunduses, kus tuhanded lennukid on kogenud GPS-i segamist või võltsimist. Selline segamine on mõnikord sundinud lende enne sihtkohta jõudmist tagasi pöörduma ning see ajendas isegi Soome rahvuslikku lennufirmat Finnair ajutiselt peatama lende Tartu lennujaama.
GPS-segamise ajajoon
Tahtlik GPS-i segamine on toimunud juba aastaid, mõjutades laevandust, lende ja palju muud.
2017. aasta
Analüütikafirma Windward andmetel mõjutas GPS-i võltsimine mitmeid Mustal ja Põhjamerel asuvaid laevu, mistõttu navigatsioonisüsteemid annavad valeandmeid lähedal asuvate Venemaa lennujaamade asukohtadesse.
2019.
Laevade GPS-i asukohamääramine kuvab ekslikult ringikujulise liikumise positsioone maismaal, kui need lähenevad Shanghai sadamalinnale ja teistele Hiina rannikualadele. Keskkonnaalane mittetulundusorganisatsioon SkyTruth avastas GPS-i võltsimise allikaid Hiina valitsusasutuste hoonete ja naftaterminalide juures.
2020.
GPS-i võltsimised mõjutavad paljusid laevu kogu maailmas, Põhjamerest ja Atlandi ookeanist Lõuna-Hiina mereni. Segamismuster paneb laevade navigatsioonisüsteemid teatama valedest positsioonidest tuhandete kilomeetrite kaugusel.
2023.
Arvatavasti Vene päritolu GPS-i segamine laieneb Läänemere piirkonnas detsembris ja häirib navigeerimist tuhandetel lendudel Euroopa kohal järgmistel kuudel.
2024.
Iisraeli korraldatud GPS-i häired, mille eesmärk on tõrjuda droonide ja rakettide rünnakuid, häirivad Liibanonis, Jordaanias ja Küprosel tsiviillennundust – aga ka sõiduteadete, toidu kohaletoimetamise ja isegi tutvumisrakendusi.
Allikas: New Scientist