Kinnitusi tuleb aina juurde: Veenuse pilvedes elab vist keegi

Planeet Veenus.
Planeet Veenus. Foto: science.nasa.gov / venus

Teadlased avaldasid uusi tõendeid kahe elutegevusega otseselt seotud gaasi olemasolu kohta Veenuse atmosfääris. Nagu The Guardian vahendab, teatasid teadlased Ühendkuningriigis toimunud riiklikul astronoomiakohtumisel, et planeedi põrgukuuma pinna kohal olevates pilvedes on tõenäoliselt avastatud ammoniaak. See gaas on ka Maa bioloogilise tegevuse tulemus.

Kuigi viimased leiud ei ole kaugeltki lõplikud tõendid elu kohta Veenusel, mis on tuntud oma kõrvetavalt kuuma temperatuuri ja äärmiselt tiheda atmosfääri poolest, on need uued põnevad andmed meie püüdlustes leida märke praegusest või ammusest elust meie taevases naabruses.

Üks teine uurimisrühm teatas juba aastal 2020, et on leidnud Veenuselt uusi tõendeid fosfiini olemasolu kohta, mis on veel üks võimalik viide elust ja mille üle on alates selle teatavaks tegemisest ägedalt vaieldud.

Üks võimalus, mis teadlasi intrigeerib, on see, et planeedi ammuses minevikus võis kunagi õitseda elu. «On võimalik, et kui Veenusel oli kunagi minevikus soe ja niiske periood, siis võis elu areneda nii, et see oleks säilinud ainukeses järelejäänud nišis – pilvedes,» ütles Londoni Imperial College'i astrofüüsik Dave Clements sel nädalal toimunud kohtumisel.

Kuigi Veenuse pind on praegu piisavalt kuum, et sulatada pliid, on 50 km kõrgusel selle pinnast hõljuvate pilvede temperatuur ja rõhk palju leebemad, mis ei erine Maal valitsevatest tingimustest.

Magellani missioon kaardistas Veenuse pinda radariga 1990ndatel aastatel. Pildid andsid esimese ülevaate sellest, mis asub Veenuse paksude pilvede all. Foto: NASA/JPL-Caltech/USGS

Kuigi fosfaangaasi võib tehniliselt toota ka vulkaaniline tegevus, toodavad seda hapnikuvaeses keskkonnas palju sagedamini bakterid. Teadlased nimetavad seda seetõttu «biosignatuurgaasiks».

Teadlased vaidlevad edasi

Kuid selle üle, kas värvitu ja haisev gaas on Veenuse pilvedes tõesti olemas, vaieldakse endiselt kõvasti. 2020. aasta septembris teatas Suurbritannia Cardiffi ülikooli teadlaste töörühm Jane Greavesi juhtimisel, et nad on avastanud märkimisväärseid aineallikaid, mis pööras teadusmaailma pahupidi.

Kuid teised teadlased seadsid leiud kohe kahtluse alla. Nädalaid hiljem esitasid teadlased kriitika, milles valavad külma vett Greavesi ja tema kolleegide järeldustele, väites, et nad ei leidnud statistilisi tõendeid Veenuse atmosfääri fosfaani kohta.

Siiski on Greaves ja tema töörühm püüdnud oma avastust kinnitada, jälgides Hawaiil asuva James Clerk Maxwelli teleskoobi abil gaasijälgi. «Meie leiud viitavad sellele, et kui atmosfäär satub päikesevalguse kätte, siis fosfaan hävib,» ütles ta teadlastele sel nädalal toimunud kohtumisel. «Kõik, mida me saame öelda, on see, et fosfaan on olemas. Me ei tea, mis seda toodab. See võib olla keemia, mida me ei mõista. Või võib-olla elu.»

Vaidlused jätkuvad ja teadlased loodavad peatselt saada täpsemaid andmeid, mis võiks lõpuks ometi anda vastuseid. Selle aasta alguses teatas Euroopa Kosmoseagentuur, et on heaks kiitnud Envision-nimelise missiooni, mille eesmärk on uurida planeet Veenuse sise- ja välisatmosfääri.

Envisioni missioon plaanitakse käivitada 2030. aastate alguses.

Allikad: theguardian.com ja futurism.com