Vesinikku neelav väikelennuk tegi kaugusrekordi

Copy
Joby Aviationi uus vesinikkütuseelemendiga eVTOL-i demonstratsioon.
Joby Aviationi uus vesinikkütuseelemendiga eVTOL-i demonstratsioon. Foto: Joby Aviation

Joby Aviation on teinud märkimisväärse saavutuse, lennutades peatusteta oma S4 elektrilise vertikaalstartivat (eVTOL)  õhutaksot 842 kilomeetri ulatuses, kasutades vesinikukütuselemente. See ületab enam kui kolm korda eelmise rekordilennu aku ulatuse ning tähistab olulist verstaposti puhta lennunduse vallas.

Esimene omalaadne lend

See lend on esimene omalaadne märkimisväärne tehniline saavutus ja Joby eelmise 248 km rekordi ületamine. Joby keskendub esialgu aku jõul töötava õhutaksoteenuse käivitamisele 2025. aastaks, kuid selle lennuga näitab ettevõte ka vesiniku potentsiaali.

Hiinas on viimastel aastatel oldud eVTOL valdkonnas esirinnas, saavutades maailmas esimesena sertifitseeritud tüübi, kommertskasutuse ja järgmise põlvkonna aku läbimurded. Silicon Valley's tegutsev Joby on aga viimastel aastatel stabiilselt edasi liikunud, alustades mehitatud demo-lende eelmisel aastal, sealhulgas New Yorgis.

Vesinik versus akutehnoloogia

Joby on seega teinud olulise lennu. Kuigi vesinikul on autodes kasutamiseks oma väljakutsed, on selle suurem energiatihedus õhusõidukite puhul väga atraktiivne.

Praegune akutehnoloogia ei suuda toetada praeguse põlvkonna elektrilennukeid pikkade vahemaade jaoks, piirates neid lühikeste vahemaadega ja taksosõitudega linnades. Joby aku-elektriline ulatus on võrdne Autoflight Prosperity 250,64 km ulatusega, kuid see ei võimalda palju enamat kui linnadevaheline transport.

H2Fly ja vesiniku eelised

Joby omandas 2021. aastal saksa vesiniku õhusõidukite pioneeri H2Fly, mis on teinud hämmastavat tööd selles valdkonnas, sealhulgas maailma esimese mehitatud lennu vedelal vesinikul töötava elektrilennukiga eelmise aasta septembris. Joby kohandas vedelal vesinikul töötava kütuseelemendi oma tootmiseelsel eVTOL-l, mis oli varem läbinud 40 200 km akutoitel testlende.

Lennates 842 km ainult veeaurujutt taga, oli õhusõidukil maandumisel veel 10% kütusest alles. Joby asutaja ja tegevjuht JoeBen Bevirt märkis, et vesinik-elektriline lend on lähemal kui kunagi varem, ning aku-elektrilise versiooni sertifitseerimine annab tugeva eelise vesiniku-elektrilise lennu realiseerimisel.

Sertifitseerimine ja tulevikuplaanid

Joby konverteeris oma aku-elektrilise eVTOL-i vesiniku-elektrilise demovariandi 2024. aasta maikuus, lisades krügeense kütusepaagi, mis mahutab kuni 40 kg vedelat vesinikku temperatuuril -251 °C. Vesinik toidab H2Fly poolt välja töötatud H2F-175 kütuseelemendi süsteemi, mis toodab elektrit, vett ja soojust. Kütuseelemendist saadud elektrit kasutatakse peamiselt õhusõiduki kuue rootori toiteks lennu ajal, väike aku aga abistab õhkutõusmisel ja maandumisel.

Bevirt selgitas, et suurem osa aku-elektrilise eVTOL-i disaini-, testimis- ja sertifitseerimistööst kantakse otse üle vesiniku programmi kommertsialiseerimisse. Joby kavatseb kasutada samu maandumisplatse, ElevateOS tarkvara ja operatsioonimeeskonda nii aku- kui vesiniku-elektrilise õhutaksoteenuse jaoks, pakkudes piirkondlikku punktist punkti teenust ilma lennurajata.

Vesiniku tulevik lennunduses

Joby usub, et see oli esimene vedelal vesinikul töötava VTOL-i lend – seega on rekord saavutatud vaikimisi. Joby on öelnud, et fikseeritud tiivaga vesiniklennuk nagu H2Fly HY4 võiks tulevikus saavutada üle 1500 km ulatuse.

Maapealsete vesinikukütuselementidega sõidukite puhul jääb ulatus alla parimatele akutoitel sõidukitele. Näiteks Toyota Mirai suudab läbida vaid 650 km, võrreldes praeguste akusõidukite liidritega, mis suudavad ületada 1000 km distantsi. Nad kannatavad ka tankimisvõimaluste vähesuse tõttu teedel.

Kuid õhusõidukite puhul on vesiniku eelis märkimisväärne, kuna tankimisjaamu saab hõlpsasti paigaldada õhutaksoteenuste stardi- ja sihtkohtadesse. Vajadusel saab vesinikku ka kohapeal toota, vältides transportimise keerukusi.

See on märkimisväärne verstapost Joby, eVTOL sektori ja puhta lennunduse jaoks. Kui vedelal H2 töötav jõuallikas saab sertifitseeritud, tekib kohe võimalus suurendada märkimisväärselt iga elektrilennuki ulatust. See saab olema ka tõsine samm edasi õhutranspordi dekarboniseerimisel.

Joby on olnud eVTOL segmendis aastaid sammu võrra ees, kuid see saavutus võib olla ettevõtte seni muljetavaldavaim.

Allikad: Joby Aviation ja New Atlas

Tagasi üles