JALGRATTAID SAAB JÄTKUVALT LEIUTADA: see on kulla võitnud kahe ketiga jalgratas – milleks selline? (4)

Copy
Uuenduslik kaheketiline Buffalo Bicycle S2 Utility.
Uuenduslik kaheketiline Buffalo Bicycle S2 Utility. Foto: World Bicycle Relief

Chicago mittetulundusühing World Bicycle Relief (WBR) ei jaga lihtsalt suvalisi jalgrattaid – see jagab jalgrattaid, mis on mõeldud läbima arenevate riikide parandamata teid ja rasket maastikku, võimaldades inimestel ligi pääseda tervishoiule, haridusele ja majanduslikele võimalustele, mis muidu jääksid kättesaamatuks.

WBR väidab, et nende Buffalo Bicycle on tugevaim saadaval olev jalgratas, mis peab vastu maapiirkondade maastikele. Selle jalgratta ümberkujundamist ei võetud pinnapealselt: Buffalo S2 Utility nimeline süsteem kujutab endast kaht tavalist ketti, hammasrattaid, lihtne käiguvahetajat ja pedaale, mis on ümber konstrueeritud üsna haruldaseks kahekäiguliseks jõuülekandeks.

Esimene mõte, mis kaheketilist süsteemi vaadates pähe tuleb, on: Miks??! Näib, et see paigutus toob kaasa lisakaalu ja keerukust, lisaks ka tarbetu katkimineku ohu, lihtsalt et eirata tavalist käiguvahetajat ja tagumiste hammasrataste paigutust.

See on tööstusriikide esmane mulje arengumaade lahendusest. Kuigi see võib olla õiglane küsimus linnasõidu rattale, mis on suunatud Põhja-Ameerika või Euroopa tarbijatele, ei vasta see arusaam jalgrattale, mis on spetsiaalselt ehitatud eriti vastupidavaks igapäevaseks tööloomaks nagu Land Cruiseri iidsem ja robsutsem mudel neile, kes ei saa endale uut ja udupeent Land Cruiserit lubada.

Jalgrattad seal, kus liikumine on raske

World Bicycle Relief selgitab, et nende Buffalo jalgrattad on loodud äärmiselt vastupidavateks, et teenida inimesi, kes sõidavad pikkade vahemaade taha raskel maastikul koos raske lastiga maailma kõige karmimates keskkondades. Seda silmas pidades on lihtsus ja vastupidavus kriitilise tähtsusega ning dubleeritud ketisüsteem on mõeldud pakkuma kõrge/madal käigu lahendust, mis sisaldab võimalikult vähe katkiminevaid, väliselt monteeritavaid osi. Need jalgrattad tarnitakse kohtadesse, kus pole ligipääsu jalgrattapoodidele või varuosade kiirsaadetistele. Seega on midagi, mis on võimalikult tugev ja hõlpsasti parandatav, WBRi tegevuse oluline osa.

Algne Buffalo Bicycle oli ühekäiguline just nendel põhjustel, kuid WBR tuvastas vajaduse madala käigu järele, et hõlbustada tõusudel liikumist ja lasti vedamist. Selle asemel, et varustada ratast paljude hammasrataste, kaablite ja lisakomponentidega, on see jaganud jõuülekande kaheks eraldi ajamiks: kõrge ketiratas, mis on ühendatud tagahammasrattaga ühe keti kaudu, ja madal ketiratas, mis on ühendatud teise tagahammasrattaga samal rummul. Kogu kupatus asub ratta paremal küljel ning sõitja peab lihtsalt pool pööret tagurpidi pedaalima, et vahetada käikude vahel.

Innovatiivne kaheketiline jõuülekanne

Buffalo S2 Utility kahetasandiline kaheketiline jõuülekanne sisaldab lülitatavat vaba ratast kahe hammasrattaga, mis on igaüks ühendatud vastava ketirattaga oma ühekäigulise keti kaudu. Kuigi kett võib katki minna nagu ka kõik teised komponendid, saab neid tavaliselt lihtsalt põllul parandada ketitööriista ja varulüliga. Ja kuna Buffalo S2 Utilityl on kaks eraldi ketti, saab sellega koju sõita ka siis, kui üks kett on katki.

Vastupidavus ja lihtsus

Ülejäänud S2 Utility on samuti loodud olema lihtne ja vastupidav, keskendudes TIG-keevitatud süsinikterasraamile. Tugevad alumiiniumveljed ja torkekindlad Kenda Buffalo rehvid hoiavad ratast liikvel. WBRi sõnul on pidurid valitud hõlpsaks kasutamiseks ja reguleerimiseks ning torujas tagaraam suudab kanda kuni 100 kg lasti.

Enne ratta esitlemist selle aasta Eurobike messil töötas WBR Buffalo S2-e välja koos ülemaailmsete jalgratta- ja komponenditootjatega ning testis seda kaks aastat Sahara-taguses Aafrikas ja Lõuna-Ameerikas, tagades, et see vastab lõppkasutajate vajadustele. Ratas pälvis Eurobike auhinna oma disaini eest. Alates asutamisest 2005. aastal on organisatsioon tarninud rohkem kui 800 000 jalgratast kogukondadele üle kogu maailma ja liigub jõudsalt oma järgmise eesmärgi – miljoni ratta poole.

Allikad: World Bicycle Relief ja New Atlas

Märksõnad

Tagasi üles