Skip to footer
Saada vihje

USA üllatab NASCARi võiduajamistele tulevad muskleis särtsuautod

CJ Tobin, senior engineer of vehicle systems, cleans a prototype of the first electric racecar at the NASCAR R&D Center in Concord, N.C., Monday, July 1, 2024. The top motorsports series in North America partnered with Chevrolet, Ford, Toyota and electrification company ABB to demonstrate a high-performance electric vehicle and gauge fan interest in electric racing. (AP Photo/Nell Redmond)  CLI301

NASCAR tutvustas oma esimest elektrilist võidusõiduautot laupäeval Chicagos, kuid kui kohtunik hüüab «sõitjad, käivitage mootorid», ei kosta tuttavat mürinat. Selle asemel kostab vaikne undamine.

Põhja-Ameerika juhtiv motospordi sari tegi koostööd Chevrolet', Fordi, Toyota ja elektrifitseerimisettevõtte ABB-ga, et tutvustada kõrge jõudlusega elektrisõidukit ja hinnata fännide huvi elektrilise võidusõidu vastu.

NASCARi jätkusuutlikkuse juht Riley Nelson ütles, et nad soovivad esitleda elektrisõidukeid ja laiemalt elektrifitseerimist kui lahedat, lõbusat ja kättesaadavat.

Associated Press sai esimesena heita pilgu sellele 1,5 miljoni dollari prototüübile. Ainus inimene, kes on seda seni juhtinud, on poolenisti pensionil NASCARi sõitja David Ragan. Plaan on teha autoga Chicago rajal kiiremaid ringe.

Ragan ütles, et heli ja lõhn olid erinevad kõigest, mida ta on kogenud alates 11-aastaselt rajale minemisest. Ta kuulis rehvide kriuksumist ja tundis pidurite lõhna. Bensiinimootoriga autodes summutavad mootori heli ja kuumus kõik muu. Pärast sadu ringe seekord tema kõrvad ei kumisenud. «See oli tõesti metsik,» ütles ta.

Erinevalt tüüpilistest sportkupeedest on uus auto tegelikult crossover-maastur. Suur tagatiib muudab selle piisavalt aerodünaamiliseks, et olla võidusõiduauto.

See kiirendab peaaegu kaks korda kiiremini kui tippklassi bensiinimootoriga võidusõiduautod ja suudab peaaegu kohe peatuda. Kuid selle ringiaeg Martinsville Speedwayl Virginias oli kaks kümnendikku sekundit aeglasem, kuna see võtab kurve aeglasemalt oma suurema kaalu tõttu. Ragan ütles, et see võib minna veelgi kiiremini – ta ei surunud selle ainulaadse sõiduki pedaali lõpuni põhja. «Riskimine on võidusõiduks, mitte testimiseks,» ütles ta.

General Motorsi ülemaailmse motospordivõistluse juht Eric Warren ütles, et turu-uuring näitas, et rohkem kui pooled NASCARi fännid oleksid rohkem huvitatud elektrisõidukite ostmisest, kui nad oleksid nendega võidusõidu kaudu kokku puutunud. «Peamine sõnum on energia säästlik kasutamine ja optimeerimine,» ütles ta.

«Me oleme pühendunud elektrisõidukitele,» ütles Warren. «Võidusõit annab suurepärase platvormi nende kontseptsioonide arutamiseks ja fännide harimiseks. See on labor, kus saame proovida uusi tehnoloogiaid ja õppida, samal ajal kui harime.»

«Bensiini põletamine saastab õhku ja toodab süsinikdioksiidi, mis soojendab atmosfääri ja põhjustab ekstreemsemaid ilmastikutingimusi. Ühe galloni (umbes 3,8 liitri) põletamine toodab umbes 10 kilogrammi süsinikdioksiidi,» teatas USA Energiainformatsiooni Administratsioon. Võidusõiduüritused tarbivad nädalavahetusel tuhandeid galloneid.

Üritus oleks kindlasti vaiksem rohkemate elektriautodega, kuigi paljudele fännidele meeldib mootorite möiratus rohelise lipu lehvides.

NASCARi Xfinity Series peatuspaiga avamisel eemaldas laste rühm, sealhulgas ABB töötajate lapsed, auto katte. Dean Radejewski, 16, Chicagost, peatus, et autot vaadata, kui ta liikus läbi Buckingham Fountaini ala.

«Ma arvan, et see on üsna lahe, et nad astuvad uuemasse ajastusse, kus kõik läheb elektriliseks,» ütles Radejewski. Ta arvas, et see võib olla usaldusväärsem ja võib-olla ka ohutum.

Radejewski oli huvitatud ka NASCARi EV sarja võimalikkusest.

NASCAR ei ole esimene motospordiorganisatsioon, mis elektriautode võidusõiduga tegeleb. Formula E on täiselektriline võidusõidusari, mis alustas kümme aastat tagasi. Kuid selle fännibaas on NASCARi omast palju väiksem.

2028. aastaks tutvustab NASCAR säästlikku võidusõidukütust, taaskasutab kõikidel üritustel ja kasutab omandis olevates rajatistes 100% taastuvat elektrit. 2035. aastaks on eesmärk vähendada tegevuse heitkoguseid nullini.

Seetõttu ilmub ka number 35 musta, valge ja punasega autole, koos ABB-ga. Auto kere on valmistatud tavapärase süsinikkiust komposiidi asemel taimepõhistest materjalidest, linapõhisest komposiidist, mida toodab Šveitsi ettevõte Bcomp.

NASCAR uurib ka vesinikuga töötavate autodega võidusõidu võimalusi. Konkureeriv võistlussari IndyCar debüteerib Ohio osariigis oma hübriidmootoritega. Vormel 1 plaanib 2026. aastast alates kasutada kõigis autodes säästlikku kütust osana uutest mootori eeskirjadest.

Ford Performance ehitas iseseisvalt nelja aasta jooksul kaheksa tipptasemel elektrilist demonstreerimissõidukit.

«Fännid tahavad omada mingit seost või suhet võidusõiduautoga,» ütles Ford Performance Motorsportsi globaalne direktor Mark Rushbrook. «Kui rohkem ja rohkem kliente ostab täiselektrilisi sõidukeid, usume, et kasvab ka inimeste arv, kes tahavad vaadata täiselektrilist võidusõitu.»

«USA elektrisõidukite müük kasvas esialgsete arvestuste järgi aasta esimese poole jooksul 7%,» teatas Motorintelligence.com. Elektriautod moodustasid 7,6% USA uute sõidukite turust – umbes sama palju kui eelmisel aastal.

ABB asepresident Michael Plaster loodab, et lapsed, kes näevad NASCARi üritustel uut autot, esitavad küsimusi puhta elektri tuleviku kohta ja võivad ühel päeval soovida töötada elektritoodete ja -lahendustega. ABB investeerib miljardeid USA äritegevuse kasvatamiseks.

Huvi ja tähelepanu äratamiseks ning kogu selle energiasiirde teemal rääkimiseks pole Plasteri sõnul paremat viisi.

Allikas: Tech Xplore

Kommentaarid
Tagasi üles