Möödunud nädalavahetusel avati Hiina Shenzhen-Zhongshani ühendus, mis on uus meretunnel ja sildade võrgustik Lõuna-Hiinas Guangdongi provintsis. See arhitektuuriline ime purustab väidetavalt kümme maailmarekordit, kuigi need on väga spetsiifilised.
Selline kõige-kõige-kõigem sild ja merealune tunnel tehti valmis Hiinamaal (4)
Pärli jõe suudmeala, mis suubub Lõuna-Hiina merre, on üks maailma kõige tihedamini asustatud piirkondi. Piirkond hõlmab Hongkongi, Aomeni ja üheksat Guangdongi linna, mida eraldavad avarad veekogud, mistõttu on seal liikumine keeruline.
Selle probleemi lahendamiseks on loodud Shenzhen-Zhongshani ühenduslüli. Ühendus on 24 km pikk ja seob kahte linna, mis asuvad Pärli jõe suudmeala vastaskaldal. See ei ole siiski üks pikk sild – keskel kulgeb veealune tunnel kahe kunstliku saare vahel, kusjuures sillad ühendavad mõlemad saared kaldal asuva linnaga.
Kaheksa sõidurajaga, mis võimaldavad kiirust kuni 100 km/h, lühendab ühendus tavaliselt kahetunnise sõiduaja vaid 30 minutini. Pärast seitse aastat kestnud ehitustöid avati ühendus lõpuks 30. juunil kell 15.00 kohaliku aja järgi.
China Global Television Networki (CGTN) andmetel püstitab Shenzhen-Zhongshani ühendus kümme uut maailmarekordit. Need ei ole aga tavalised rekordid, nagu pikim või suurim sild, vaid on hoopis spetsiifilised. Siin on mõned neist:
• suurim üle mere ulatuv terasest karpkonstruktsiooniga rippsild (1,666 m),
• kõrgeim sillatala (91 m),
• suurim meresilla läbilaskevõime,
• suurim merepõhja kandesilla ankur (344 000 m³ betooni),
• suurim tuulekindluse testkiirus rippsillal (83,7 m/sekundis),
• suurim terassilla teekate (378 800 m²),
• pikim kahesuunaline kaheksarealine veealune torutunnel (5,035 m),
• kõige laiem veealune teraskestast-betoonist torutunnel (kuni 55,6 m),
• suurim ühest tükist koosnev teraskorpusega veealune toru, milles kasutatakse ise tihenduvat betooni (29 000 m³ toruosa kohta).
Lisaks on see maailma esimene veealune kiirtee- ja lennujaamaühendus.
Tunnelis patrullib 14 robotit, kes jälgivad pidevalt torusid ja kaableid, et tagada süsteemi tõrgeteta toimimine ning hoiavad silma peal isegi autoõnnetustel. Kui õnnetus juhtub, suudavad nad sisseehitatud valjuhääldite kaudu liiklust suunata ja filmida sündmuskohta, edastades info kaugjuhtimiskeskusesse.
Seinte ääres on ka värvikoodidega valgussüsteemid. Kui kõik on korras, on tuled rohelised, kuid avarii korral muutuvad need punaseks. Nad võivad tunneli lõikes muutuda kollasest järk-järgult roheliseks, et aidata inimestel evakueerimise ajal õiges suunas liikuda.
Shenzhen-Zhongshani ühendus liidab Hongkongi-Zhuhai-Macau silla – maailma pikima mereülesõidu silla, mis asub umbes 31 km kaugusel, aidates inimestel lihtsamini liikuda selles tihedalt asustatud piirkonnas.
Allikad: news.cgtn.com ja newatlas.com