Hiinas katsetati uut hävituslennukit, millega liigub koos drooniparv

teadus.postimees.ee
Uuendatud 2. juuli 2024, 13:23
Copy
Hiina katsetas uuendusliku disainiga sõjalennukit, millel on droonidest saatjad. Pilt on illustreeriv.
Hiina katsetas uuendusliku disainiga sõjalennukit, millel on droonidest saatjad. Pilt on illustreeriv. Foto: Marek Strandberg Dall-E tehisaru abil

Hiina on väidetavalt edukalt katsetanud uut lennukit, mis ühendab varghävitaja kahe eemaldatava drooniga. Seda uuenduslikku disaini demonstreeriti Mu Us kõrbe lõunaservas, Ningxia põhjaosas. Fotod sellest lennukist pole veel saadaval.

Varghävitaja, varustatud kahe turboventilaator-mootoriga ja delta tiibadega integreeritud keretüübiga, sooritas manöövri katselennu ajal. Mõlemad tiivad eraldusid põhimasinast, muutes need elektriventidega «lendav tiib» droonideks. Seda teavet tuleks võtta ettevaatlikult, kuna selle sündmuse pilte pole veel jagatud.

Hiina meedia jätkab katse kulgemise selgitamist, väites, et hoolimata tiivaala äkilisest vähenemisest ja lennuki raskuskeskme nihkumisest põhjustatud lühikesest tõrkest stabiliseerusid nii hävitaja kui ka droonid kiiresti, näidates aerodünaamilise disaini ja automaatsete juhtimisalgoritmide tõhusust.

Aeronautical Technology Institute of China Aerodynamics Research and Development Center (CARDC) vaneminsener Du Xin sõnul kinnitab see edukas katselend uut kontseptsiooni Hiina õhujõudude järgmise põlvkonna hävitaja jaoks. Disain esindab arenenud mehitamata/mehitatud koostööl põhinevat lahingurežiimi, integreerides erinevate funktsioonidega lennukeid koordineeritud lennuks.

29. mail Hiina ajakirjas Advances in Aeronautical Science and Engineering avaldatud artiklis selgitavad Du ja tema kolleegid, et see lähenemine lahendab probleeme nagu kiiruse erinevused ja lennuulatuse kokkusobimatus mehitatud ja mehitamata lennukite vahel, saavutades täiendavaid eeliseid.

J-20 lennuki peadisainer Yang Wei mainis, et Hiina tulevased varghävitajad keskenduvad koostööle droonidega. Hiina peamine varghävitaja J-20 läbib testimisi kahekohalise variandina, et parandada koostööd droonidega.

Järgmise põlvkonna varghävitaja disain hõlmab kahte drooni, mis on kinnitatud lennuki delta tiibade tagaosale. Erinevalt varasematest katsetest kinnitada lennukeid tiivaotstest, võttis Du meeskond kasutusele tagaosa dokkimiskonfiguratsiooni (rear edge docking configuration), ühendades droonide juhtivad servad põhitiiva tagaosaga. See konfiguratsioon võimaldab stabiilsemat lendu, kuid tekitab suuri väljakutseid lennuki raskuskeskme ja fookuspunkti drastiliste muutuste tõttu eraldumise ajal.

Du meeskond töötas välja uue algoritmi, et täpselt analüüsida erinevaid häireid, sealhulgas tuulemuutusi eraldumise ajal. Nii reaktiivlennuk kui ka droonid kasutavad Northwestern Polytechnical University FCC-100 lennujuhtimisarvutit, mis suudab teostada keerukaid arvutusi ja tagada usaldusväärse kontrolli.

Katselennu kuupäev on salastatud, kuid väidetavalt näitab projekt edusamme lennuki stabiilsuses ja kontrollis, sillutades teed reaalse maailma rakendustele. Hiina teadlased uurivad ka uusi tehnoloogiaid nagu plasma varg-(stealth)-seadmed ja õhuvool tulevaste hävitajate jaoks. Kuid kuna selle testi kohta pole ametlikku teadaannet tehtud, on mõistlik jääda ettevaatlikuks ja oodata Hiina ametivõimudelt võimalikke lisateateid.

Kokkuvõtteks võib öelda, et Hiina on liikumas lennundustehnoloogia esirinda, püüeldes uuenduslike lahenduste poole koostööks mehitatud ja mehitamata süsteemide vahel.

Allikas: Army Recognition

Tagasi üles