Teadlased: leidsime geeni, mis võimaldab vähil kehas levida

PM Tervis
Teadlased avastasid geeni, mis aitab vähil kehas edasi areneda.
Teadlased avastasid geeni, mis aitab vähil kehas edasi areneda. Foto: National Cancer Institute/Unsplash

Mass General Cancer Centeri uurijate poolt juhitud uus uuring on tuvastanud geeni, mille ekspressioon annab metastaatilistele vähirakkudele kasvueelise.

Metastaatilised vähirakud, mis põhjustavad 90% vähiga seotud surmadest, peavad esmase kasvaja vereringesse levimiseks ja erinevates kudedes uuesti kinnitumiseks ületama mitmeid takistusi.

Mehhanistlikult võimaldab geeni ekspressioon metastaatilistel vähirakkudel muuta oma ümbritsevat keskkonda, et nad saaksid kasvada uutes kehapiirkondades. Tulemused on avaldatud ajakirjas Nature Cell Biology.

«Meie tulemused viitavad potentsiaalselt uutele ravivõimalustele, mis on suunatud spetsiaalselt metastaatilise vähi vastu,» ütles vanemautor Raul Mostoslavsky, MD, Ph.D., kes on Mass General Cancer Centeri Krantz Family Center for Cancer Research teadusdirektor.

Mostoslavsky ja tema kolleegid võrdlesid kõigepealt geeniekspressiooni mustreid esmaste ja metastaatiliste kasvajate vahel hiirtel, kellel oli pankrease või rinnavähk. Pärast erinevate geenide tuvastamist, mille ekspressioon suurenes metastaatilistes kasvajarakkudes, vaigistasid teadlased iga geeni individuaalselt.

Nendes katsetes ei mõjutanud Gstt1 geeni vaigistamine hiirte primaarseid kasvajarakke, kuid see võttis metastaatilistelt vähirakkudelt võime kasvada ja levida. See blokeeris ka kasvu kahes metastaatilisest inimese pankrease vähirakkude liinis.

Gstt1 kodeerib ensüümi, mis on superperekonna liige, osaledes muude funktsioonide hulgas rakkude kaitsmises toksiinide eest. Mehhanistlikud uuringud näitasid, et Gstt1 ensüüm põhjustab metastaatilistel vähirakkudel proteiini nimega fibronektiin modifitseerimist ja eritamist, mis on vajalik selleks, et rakud saaksid kinnituda rakuvälisele maatriksile – suurele võrgustikule proteiinidest ja muudest molekulidest, mis ümbritsevad, toetavad ja annavad struktuuri keha rakkudele ja kudedele.

«Gstt1 muudab metastaatilisi rakke ümbritsevat maatriksit, et nad saaksid kasvada nendes võõrastes keskkondades,» ütles Mostoslavsky. «Meie tulemused võivad viia uute strateegiateni metastaatilise haiguse raviks. See oleks eriti mõjus pankrease vähi puhul, kus enamikul patsientidest diagnoositakse metastaase.»

Allikad: Massachusetts General Hospital ja Medical Xpress