NEW SCIENTIST Isejuhtivad autod on inimjuhtidest ohutumad, välja arvatud teatud olukorras

Jeremy Hsu
, New Scientist, kaasautor
Copy
Need kaks Google´i tütarfirma Waymo autonoomset autot saavad liikluses enamasti paremini hakkama, kui inimestest juhid, aga pruugib vaid päikesel loojuda, kui hakkavad õnnetused juhtuma. Samuti teevad robotid rohkem vigu pöörangutel.
Need kaks Google´i tütarfirma Waymo autonoomset autot saavad liikluses enamasti paremini hakkama, kui inimestest juhid, aga pruugib vaid päikesel loojuda, kui hakkavad õnnetused juhtuma. Samuti teevad robotid rohkem vigu pöörangutel. Foto: CAITLIN O'HARA / REUTERS / Scanpix

Õnnetuste statistilise uuringu kohaselt on isejuhtivad autod tavaliselt ohutumad kui inimestest juhid, kuid teatud olukordades on neil siiski rohkem probleeme.

Autonoomsed sõidukid sõidavad ringi juba mitmes USA linnas. Näiteks Google´i tütarettevõte Waymo on järk-järgult laiendanud robottaksode teenust Los Angeleses, San Franciscos, Austinis, Texases ja Phoenixis.

Shengxuan Ding ja Mohamed Abdel-Aty, mõlemad Kesk-Florida ülikoolist, on kogunud andmeid Californias toimunud 2100 õnnetuse kohta, milles osalesid sõidukid, mis on varustatud teatud tasemel automatiseeritud isejuhtimise või juhiabi tehnoloogiatega. Samuti kogusid teadlased andmeid enam kui 35 000 õnnetuse kohta osariigis, milles osalesid juhiabita inimjuhid.

Järgmiseks kasutasid nad statistilise sobitamise meetodit, et leida sarnastel asjaoludel toimunud õnnetuste paarid, millel olid ühised tegurid, nagu teeolud, ilm, kellaaeg ja see, kas juhtum toimus ristmikul või sirgel teel. Andmete uurijad keskendusid sobituvatele 548 Californias teatatud isejuhtivate autode avariile, välja arvatud vähem automatiseeritud sõidukid, millel on ainult lihtsamad juhiabisüsteemid.

Selgus, et isesõitvatel autodel oli koidikul ja õhtuhämaruses kokkupõrkeoht viis korda kõrgem, kui inimjuhtidel.

Waymo ilma juhita minibuss California teedel saab juba päris hästi hakkama, kuid 2022.  aastal siiski raporteeriti politsei poolt 22 juhtu, kui Waymo isejuhtivad autod rikkusid liikluseeskirju.
Waymo ilma juhita minibuss California teedel saab juba päris hästi hakkama, kuid 2022.  aastal siiski raporteeriti politsei poolt 22 juhtu, kui Waymo isejuhtivad autod rikkusid liikluseeskirju. Foto: Ross D. Franklin / AP / Scanpix

«Üldised näitasid tulemused, et autonoomsed sõidukid näitavad enamiku stsenaariumide puhul üldiselt paremat sõiduohutust», ütleb Abdel-Aty. Kuid analüüs näitas ka seda, et isejuhtivatel autodel oli koidikul ja õhtuhämaruses sõites kokkupõrkeoht viis korda suurem kui inimjuhtidel ning peaaegu kaks korda suurem õnnetusjuhtumite määr pöördeid sooritades (Vt Nature Communications, doi.org/m4mw).

Ding ütleb, et autonoomsete sõidukite ohutust saab sel ajal parandada autode ilmastiku- ja valgusandurite täiustamisega.

«Ma arvan, et see on huvitav, kuid äärmiselt esialgne samm autonoomsete sõidukite ohutuse mõõtmise suunas,» ütleb Missy Cummings Virginia George Masoni ülikoolist. Tema sõnul on registreeritud õnnetuste arv liiga väike, et teha kindlaid järeldusi.

Väiksematest kõksudest ei pruugita politseile teatada, seega tuleb seda arvesse võtta ka autonoomsete sõidukite ja juhiga õnnetuste võrdlemisel, ütleb Eric Teoh Virginia maanteeohutuse kindlustuse instituudist. Tema 2017. aasta uuring Google´i isejuhtivate autode testide kohta leidis, et kümnest konkreetsest õnnetusest vaid kolm jõudis politsei aruannetesse.

Algselt populaarteaduslikus ajakirjas New Scientist avaldatud artikkel ilmub Postimehes väljaande loal. Inglise keelest tõlkis Kaido Einama.

Tagasi üles