Jaapani peavõit: imepisikese saare kõrvalt leiti elektriautode jaoks vajalike metallide hiiglaslikud varud (1)

Copy
Mangaanimaak ookeanipõhjast. Just sellisel rusikasuuruste tükkide kujul leidub seda Jaapani uues avastatud leiukohas. Pilt on illustreeriv.
Mangaanimaak ookeanipõhjast. Just sellisel rusikasuuruste tükkide kujul leidub seda Jaapani uues avastatud leiukohas. Pilt on illustreeriv. Foto: CHRIS HELGREN / REUTERS / Scanpix

Jaapanis avastati Minami-Torishima saare (pindala alla 3 ruutkilomeetri ja saar asub 1800 km kaugusel Jaapani rannikust)  lähedalt majandusvööndist hiiglaslikud maavarade varud, mis võivad rahuldada riigi koobalti-, mangaani- ja niklivajadused. Kõiki neid metalle läheb aina rohkem vaja elektriautode tootmises.

Jaapani teadlaste sõnul on Minami-Torishima saare lähedalt merepõhjast leitud maavarade varud piisavad, et rahuldada Jaapani koobaltivajadusi 75 aastaks ning pakkuda niklivarusid rohkem kui kümneks aastaks. Ligikaudu 230 miljonit tonni mangaani, koobalti ja niklit sisaldavaid känkraid on leitud rusikasuuruste tükkidena, milles on umbes 20% mangaani ja kuni 1% koobaltit ja niklit, kirjutab NIKKEI Asia.

Need metallid on olulised liitiumioonakude koostisosad, mis on elektrisõidukite tootmise edendamiseks hädavajalikud. Hinnanguliselt sisaldavad 10 000 ruutkilomeetri suurusele alale ulatuvad leiud umbes 610 000 tonni koobaltit ja 740 000 tonni niklit.

Allveekaevanduseks valmis

Minami-Torishima saare ümbruse maavarade maardlaid on teatud juba alates 2016. aastast, kuid põhjalikum uurimine algas alles 2023. aasta aprillis ja kestis 2024. aasta juuni alguseni. Uurimistöö käigus kasutati kaevandusseadmeid ja kaugjuhtimisega veealuseid roboteid, et uurida mitmeid merepõhja kohti sügavusel 5200 kuni 5700 meetrit.

Teadlaste sõnul moodustuvad sellised känkrad (konkretsioonid, ingl. k nodules) merevees lahustunud raua ja mangaani oksiidide sadestumisel nende tuumade ümber.  Maardlad sisaldavad ka vaske, mis on veel üks väärtuslik element.

Kaevandamine saab olema keeruline

Maavarade avastamine annab muidugi Jaapani elektrisõidukite (EV) tööstusele suure tõuke, vähendades riigi sõltuvust teistest riikidest, kuid allveekaevandamine rohkem kui viie kilomeetri sügavuselt saab olema keeruline ja nõuab kalleid tehnoloogiaid merekeskkonna säästmiseks.

Avastuse tõttu võib aga Jaapan rahuldada kogu sisemaise nõudluse elektrisõidukite akude järele ja pakkuda selles osas Hiinale tugevat konkurentsi ülemaailmsel turul.

Uuringumeeskond, kuhu kuuluvad mittetulundusühing Nippon Foundation ja Tokyo Ülikool, plaanib alustada 2026. aasta märtsiks eksperimentaalprojekti raames 2500 tonni maavarade kaevandamist päevas. Kommertskaevandamine on samuti plaanitud 2026. aastaks.

Sellega loodetakse Jaapanis anda hoogu majanduskasvule, luues kohaliku tarneahela, mis ulatub kaevandamisest kõrgtehnoloogilise tootmiseni. Seni on riik olnud suhteliselt maavaradevaene ja pidanud pea kogu tooraine sisse ostma, kirjutab Japan Times.

Tagasi üles